Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
DrStein

Kolvringsbyte

Rekommendera Poster

Hej allihop!

Är helt ny på forumet med nyligen inskaffad båt och redan ett litet problem. Jag har en 35 hk Johnson -80 utombordare som gått varm ordentligt och sedan slutat fungera. Mina kunskaper inom 2-takt är begränsade, men efter att ha kollat bränsletillförsel, gnista och lyft toppen och sett så cylindrarna ser ok ut blev nästa steg att kolla/byta kolvringar eftersom kompet är dåligt.

Så långt känns det som att jag är på rätt spår, men rätta mig gärna.

Så till problemet: Det visade sig inte vara så enkelt att byta ringarna, utan jag har nu plockat ner motorn i småbitar för att kunna få ur kolvarna ur cylindern och vad jag förstår finns det inget annat sätt än att lossa vevstakarna från vevaxeln och lyfta ut kolvarna andra hållet. Märklig konstruktion i mina ögon, men i alla fall... Nu återstår det bara att lossa de 2 bultarna som delar vevstaken vid vevaxeln, men de sitter verkligen riktigt fast.

Är det nån som har nåt bra tips på hur man får loss dem utan att riskera att de går av, för då är det ju helt kört eftersom vevstakarna kostar en hel del i förhållande till vad motorn är värd. Kanske man ska värma dem?

/Mats

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det bultarna högst upp till vänster? De ska inte sitta hårt, minns inte momentet men det var lite. De bultskallarna tål dock en del..



Senast ändrad av Chronic | 26 maj 2009 | 13:10

post-10006560-1394235937,9076_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp. Precis de bultarna menar jag. De sitter verkligen ordentligt fast, men de håller kanske för mer än man tror... Ska se om en mutterdragare kanske kan knacka loss dem lättare. Storleken är ju dessutom 11/32-12kant verkar det som och det är ju inget man har liggande i verktygslådan, tyvärr...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det finns några universalmedel mot hårt åtsittande bultar o.dyl. Värme och bra verktyg är mitt bästa tips till dig. Skaffa en sån där brännare som man har för att bränna ytan på Creme Brulee, ja du vet. Ös på så det blir varmt som i synden (på godset, inte på bulten), lägg an verktyget och börja dra loss och samtidigt knackar/klipper du till på sidan där bulten sitter, med en hammare. Då ska det lossna. Osannolikt att du drar sönder bultarna. 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha. Precis så var min tanke, men är det inte risk att nållagret tar stryk av värmen? Har sett att det finns sån här frysspray att köpa på macken. Tanken är väl likadan, fast tvärtom på nåt vis?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

köp en hylsa 11/32 du behöver ej värma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så där! Nu är de lossade. Det gisk till slut med lite värme och våld. Nån skrev nåt om moment.. Hur gör jag när jag drar dem? Hur hårt ska de sitta? Nån som har nån koll?

Det visade sig förresten att den nypt, fast inga större märken på kolvarna. Det borde inte vara nåt problem med nya kolvringar. Kan misstänka felaktig soppa. Förra ägaren verkade inte ha stenkoll direkt, så han kan mycket väl missat oljan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4,0-4,2 kg,kolla märkningen så du har satt överfallen rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså vevstakens delning de kan ej vändas hur som helst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Det gick inte att göra fel på. Fick mina nya ringar idag, så nu är det bara att plocka ihop allt igen och hålla tummarna Flört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så ringarnas spår i kolvarna är fria från sot innan du monterar ihop motorn. Lycka till!Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan säga att det gick åt skogen, men ändå inte... Kolvringarna kom i fredags, men det visade sig att de inte passade (suck).

Alternativet att skicka tillbaka, leta upp passande ringar, beställa och vänta ytterligare kändes inte så kul, så jag hämtade en Johnson 35a hos en handlare i närheten, där växelhuset var kasst. Den hade dessutom ingen elstart, så jag ägnade lördag kväll och söndag förmiddag till att plocka ner den i småbitar, lyfta över motorblocket till min och sätta dit alla elprylar och grejer från min på den.

Inget litet jobb då det strulade lite med kylröret, men till slut var den färdig. Döm om min förvåning när den startade direkt! Nu återstår alltså bara bottenmålning, sjösättning och provkörning :-)

Tack för hjälpen!

Jag har lärt mig en del av detta projektet och jag har en massa reservdelar över :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...