Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
MLind

Saltade skruvar, hur lösa upp?

Rekommendera Poster

Jag har en Styrsö 440 som tidigare har gått på Västkusten. Jag fick lite problem med mitt reglage, ett QuickSilver Commander 2000, och behövde ta isär det. Den som har haft båten innan hade inte använt skruvar där en del av skruven är ogängad, utan reglaget sitter i pulpeten med 3st helgängade. En av dem kunde jag lossa, men de andra två fick sitta kvar i reglaget. När jag började skruva isär själva reglaget var skruvgängorna och skruvhålen helt igensaltade och det var riktigt svårt att få bort dem. Ett par misslyckades jag med även där.

 

Vad kan man använda för att lösa upp runt de tjuriga skruvarna? Jag lät 5-56 verka i några timmar, helt utan effekt. Jag har hamrat på skruvarna i sidled och bakifrån, också utan effekt. Jag har dragit med en rejäl mejsel med bra tag tills jag trodde en ådra skulle poppa, men skruvarna sitter likt förbannat fast.

 

Som tur var kunde jag komma åt i reglaget trots de trilskande skruvarna, men nästa gång kanske felet sitter på ett annat ställe...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Kontakta vilken båtfirma som helt eftersonm alla saltar dina räkningar.Skrattande 

När jag har problem med skruvar som sitter som fan,brukar jag göra så här.

1. Prova slå på en rejäl skruvmejsel,ev slagskruvmejsel.Tips om det är en stjärnskruv modell philips är att använda en pozidrivemejsel som arbetar sig in i materialet.

2.Prova med mutterknackare,eller skruvdragare på moment.

3.Borra ett hål i skruvskallen,för att sedan slå in en torxbits i hålet så den greppar.Går tyvärr inte på stålskuvar.

4.Ta en bira och börja om igen...

Lycka till! Macke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om föregående om det där med biran...men annars så testa och lösa det med coca cola det är ett gammalt sjubuse tricks..

trevlig helg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett antal saltade skruvar på mantågsstöttorna och de får sitta där de sitter.

Vi provade att lossa en enda och det tog en hel eftermiddag och roligare kan man ha. Jag borrade också ur en men gav sen upp.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=43245&highlight=mantågsstöttor

Vi slog sönder Willes slagskruvmejsel om jag mins rätt.

Nu har det snart gått 5 år och jag kan kolla skruvarna på styrpidestalen som jag testade att linda gängtejp på som test av bra metod att förhindra fastoxidering.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade saltade skruvar på några mantågsstöttor som satt fast i en aluminiumfot. Efter många misslyckade försök med alla möjliga och omöjliga metoder lyckades jag till slut med värme. Det visade sig att om man värmde tillräckligt hände något med saltet i gängorna. Det föll sönder till ett lite bruntonat pulver och sedan kunde jag lossa skruvarna. Problemet är jag fick värma ganska ordentligt och det är ju inte säkert att alla delar i reglageboxen klarar den temperaturen. Om någon är intresserad har jag en möjlig kemisk/fysikalisk förklaring.

Sea Maniac



Senast ändrad av SeaManiac | 28 maj 2009 | 08:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart vi är! En teoretisk förklaring på ett praktiskt problem brukar förbättra metoderna högst avsevärt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under ett långt arbetsliv som kemist har jag lärt mig att vara sparsam med kemiska utläggningar utanför jobbet. Folk tycker i allmänhet att det är skittråkigt och börjar gäspa och försöker byta samtalsämne efter någon minut eller så. Men eftersom du vill veta så presenterar jag nedan min vackra teori:Skrattande

Mycket talar för att det vita materialet i gängorna till största delen är aluminiumhydroxid. Al-hydroxid lämnar ifrån sig vatten vid uppvärmning och bildar Al-oxid. Volymen minskar, oxiden blir torrare och mindre klibbig och skruven kan lossas.

Ungefär vid det här laget brukar gäspningarna komma, så detta får räcka.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med att värma fungerar ju nästan alltid (där man inte förstör omgivande material) Det är ju så enkelt att materialen då rör sig lite, och det räcker oftast för att få loss något. Men även jag som använt Cola och liknande kemikalier, måste tillstå att de nya typerna av rostlösningsprej är smått otroliga. Ger man dom någon timma - ett dygn, så har de krupit runt hela skruven/bulten genom de fastrostade-ärgade-korroderade grejerna man vill ha loss.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer. Tråkigt när folk inte bryr sig om hur saker fungerar och vägrar lyssna till djupare tekniska eller kemiska förklaringar om hur det verkligen ligger till. Istället blir man irriterad över att skiten inte fungerar och vill tydligen inte lära sig hur man kan ta reda på grundorsaken.

Detta återfinns även hos många klåpare som jobbar som designers och konstruktörer och ger oss användare problem. Exempelvis konstruktörer som inte bryr sig om elkemi och friskt blandar olika metaller utan att bry sig om att det i vissa fall går åt pipan.

Aluminium och zink är två tacksamma material i olika konstruktioner och kan ensamma vara mycket bra, men om man sedan ska sätta ihop eller fast dem med skruvar av stål och miljön är ogynsam kan man få problem. (nästan garanterat problem)

Exempelvis så var styrväxel på Volvo 740 med hus av aluminium och fastsatt med bult av järn vilket gav resultatet efter ett par år med omgivning av vägsalt mm att oxid bildades i hålet där bulten satt och fästen sprängdes sönder. = Dyrt för ägaren.

Baklucka samma bil i aluminium och låsmekanism i stål = färgen flagar efter ett par år = klantig konstruktion.

Eller varför inte 80 talets skandal med värmepumpar från CTC som trotts en rostfri tank gick sönder. Orsaken var att invändigt i tanken gick kopparrör och dessa gjorde att det gick hål på rostfria tanken. Klantigt och dyrt för de som hade en sådan i sin villa.

Så därför är denna tråds problem med stor säkerhet ett problem på grund av klantiga konstruktörer och du kära ägare får skiten.

Synd om er som tycker att djupare teknisk kunskap är tråkig och ni skolkade säkert på grundskolans kemilektioner. 

mvh Roland



Senast ändrad av Ringhede | 30 maj 2009 | 08:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att höra att det var fler som brottats med saltade skruvar. Helt otroligt hur de kan bita fast. Jag blir fortfarande förbannad när jag tänker på det... Värmning ger jag mig inte på, är lite skraj för att råka smälta något kabelhölje.

 

Vad är det för rostlösningsprodukter som är så fantastiska? En sådan känns som ett bra nästa steg innan urborrning.

 

Om aluminium, salt och rostfria skruvar är en dålig kombination, vad ska man använda för material då? Aluminium och salt kommer vi nog få räkna med, så frågan är väl snarare vad vi ska sätta fast och ihop prylarna med.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om detta är relevant alls men:
Under vinterförvaringen hade mina batterikabel-polskruvar oxiderat*, den ena gick inte att rubba alls. Batteriet var f.ö. borttaget så nån kemisk reaktion med själva polerna är inte troligt. Hade gett upp och skulle köpa ny polanslutning när jag turligt nog fick tipset:

- Badda polerna med varmt vatten! (Av en pensionerad bilmek.)

Eftersom batteriet var borttaget doppade jag istället den trilskande polanslutningen i - förvisso kallt - vatten några minuter. Fungerade också utmärkt! Skruven lossnade villigt.

Märkligt, kan det ha rört sig om hydroxid? Kan det kanske funka även här? Om värme torkar ut hydroxiden så att den blir mindre klibbig (enl. SeaManiac ovan) så kanske vattenbaddande blöter den med samma resultat...nåt sånt??

(*) Både vitt och närmast skruven rostbrunt, till färgen. Testade f.ö. aldrig 5-56 eller liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade jag fått den förklaringen när jag höll på med min mantågsklump skulle jag ha fått loss skruvarna troligen. Nu var jag inte så intensiv på värmaridén utan värmde (kanske inte tillräckligt) och slog ännu mera.

Att det var aluminiumhydroxid är jag övertygad om. Det är pesten att blanda syrafast med aluminium. Gör inte det när ni konstruerar något.

Kör samma material, varför inte aluminiumskruvar i aluminium. Man får gå upp i dimension men det går nog oftast. Eller man får konstruera på annat sätt.

T.ex om en aluminiumklump till en stötta ska sitta fast i en relingslist kan den föras in i ett avlångt spår och låsas med en aluminiumsprint. Fantasin är för dålig. Eller materialkännedomen för låg. Ska man bums använda syrafast skruv i alu ska man täta så inget vatten kan komma in i gängorna. Gör man inte det så har man ett problem efter några år.

Tack sjöbusen!

Jag gäspade inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns säkert en hel uppsjö av fabrikat. Men den rostlösningsspray jag använde var av fabrikatet www.wurth.se  Jag lät den sitta på över natten....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ANVÄND VASELIN då metallerna Aluminium och Rostfritt ska sitta ihop! Det gör att syret inte når metallytorna och således inte kan starta en dialys. Resultatet blir att det går LÄTT att skruva isär delarna sen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...