Bergius 0 Postad 25 Maj , 2009 I sund och andra trånga områden råder ofta hastighetsgränser omkring 5 knop. Stora motorbåtar som passerar, saktar (ibland) ner till lovvärda hastigheter omkring 5 ( ) knop. Då uppstår ett annat problem - svall, som ställer till trassel och irritation. Båten framförs laglydigt i omkring 5 knop, men knappast smidigt. Ja, ni förstår situationen. Min fråga: Varför ersätter man inte hastighetsbegränsningen i lägre fartområden med svallvågsbegränsningar. Varje fartygstyp är unik och därför så borde även hastighetsgränserna anpassas individuellt. Vidare är jag nyfiken på hur medvetenheten kring just det här med ens båts påverkan på omgivningen är. Hur ökar vi förståelsen för hur strandremsan och fartyg omkring oss påverkas av vår framfart? Något att ha med i utbildningen för båtkort? Ser fram emot en sansad debatt. /Andreas. Senast ändrad av Bergius | 26 maj 2009 | 00:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Palleman 0 Postad 25 Maj , 2009 Hejsan Just hastighetsbegränsningarna fyller nog samma funktion till sjöss som på land, att vi ska hinna med att manövrera båten även vid knepigare trafiksituationer så som plötsliga möten vid trånga kringelikrok-passager. Dom som besökt Handelsman Flink sjövägen vet ju hur eländigt trångt det kan vara. Många båtar ger väldigt liten sjö och svall i höga hastigheter men tror det är olämpligt att få ner svallen med högre hastigheter. Då är det bättre att gå ner till 2-3 knop, då minskar svallet avsevärt, och på sjön ska man ju inte stressa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bergius 0 Postad 25 Maj , 2009 Hej! Jo, min tanke är naturligtvis att ytterligare sänka farten - under 5 knop, eller vad som nu kan vara aktuell begränsning. Såg igår en stor båt (45 fot) som gled genom vattnet vid Årsta utan ett svall. Det var fint och föredömligt. A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 25 Maj , 2009 Ytterst få båtar drar stora svall i fem knop, om man däremot kommer upp i sju-åtta blir det som regel en markant skillnad med en rejäl häckvåg. I trånga passager är denna skillnad väsentlig. Jag har dryftat en del om respektlösheten i tidigare trådar och är less på eländet. Man tycker att sunt förnuft skulle funka men man ser hela tiden egoismen bland alla typer av bågägare (småbåtsägare/ flybridgebåtsägare). Det är tyvärr ytterst lite kring detta i utbildningana. Att kunna hantera deviationstabeller och avdrift tror jag fler är kunniga i... Jag tycker att det är bra om vi andra markerar om ngn skapar för mycket oreda. Jag fick en sådan hård utskällning av en fiskargubbe på Möja för en massa år sedan då killgänget var ute i hyrd båt och det satte sina spår. Jag körde inte fort men drog svall. Samma fiskargubbe påträffade oss ett par timmar senare och utbrast då: Det där, det var MYCKET bättre! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hplar 0 Postad 26 Maj , 2009 Håller med Fredric, skall väl inte vara så för-t svårt att titta akteröver. Öka farten för att minska svallproblem i fartbegränsade områden är som att öka farten förbi skolor för att komma förbi problemet så fort som möjligt. Vid 5 knop lär det inte bli mycke till oro i vattnet, oavsett båtlängd. Om man är hänsynsfull med farten och svall, även utanför hastighetsbegränsade områden, t.ex. förbi långsamgående seglare, de som sitter och fiskar eller bara njuter, de som förtöjt vid en badklippa etc, då får man uppleva många vinkningar och positiva ansikten under resans gång. Bra för det egna humöret och den egnabror Duktig genen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joche 0 Postad 26 Maj , 2009 Jag har hört flera motorbåtsägare säga att det är svårt att köra deras båtar sakta, till exempel 3 knop. Har aldrig upplevt det problemet. Maxfart på min båt är 35 men i tre knop glider den fram med en liten krusning på vattnet. Självklart slår jag av farten om jag passerar någon som ligger förtjöjd i närheten, men detta är inte självklart för många. Låg tre dagar vid inre farleden utanför Skärhamn för två år sedan. En mängd båtar passerade. Två slog av på farten. Kustbevakningen samt en fiskebåt. Visst drar min båt mindre svall vid 33 än 12 knop, men allt handlar inte om svall som någon så klokt skrev tidigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 26 Maj , 2009 Var drar du gränsen för hur ofta du ska sakta in bara för att du passerar någon? Varje gång du misstänker att nån ankrat? Varje gång du passerar en långsamtgående segelbåt? En solig dag så blir det ju bara stopp, gas, stopp, gas... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 26 Maj , 2009 Jag håller med. Tror visserligen att liknande trådar som denna varit uppe ett flertal gånger tidigare. Har visserligen en rätt liten båt, men jag skulle tippa att den river upp som mest svall i farter mellan 5-8 knop. Då vill den gräva ned sig rätt duktigt och orsaker väl som mest en våg på kanske uppåt en meter. Fast nu har vi ju de regler vi har och väljer jag att köra långsammare har jag snart en annan båt i häcken. I USA har de istället skyltar som lyder no wawe eller liknande. Fast kanske är det inte alltid vågbildningen som är orsaken till hastighetsgränsen? I överhuvudtaget tycker jag inte att hastighetsbegränsningar av generell art tar någon hänsyn till de olika förutsättningar som råder. För mig känns det ibland lite sjukt att dra av från 25 knop till 5 knop i ett sund som uppenbart är helt tomt. Det enda det leder till är ju att jag drar upp mer svall. Till gagn för vem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 26 Maj , 2009 Hej Sparre helt rätt tänkt, amn skall köra efter omständigheterna, även bil. varför gäller 70-90-110 för alla? Jag har en modern bil, svinbra däck och pga av mitt yrke är jag dessutom en person som kan hantera bilen med sladd i höga hastigheter. Då behöver jag väl inte håller samma låga hastighet som en gammal farbror i sin Volvo 740? Regler finns för att det har kommit fram, att den stor del av människans släkte kan just inte bedömma saker och ting och då måste man tvinga de till deras (och andras) lycka med hjälp av regler. Även om de känns sjuka nån gång :-) sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
30360395 0 Postad 26 Maj , 2009 Det är lite av en myt att båtar gör mycket svall i fem knop. De som äger en GPS torde se detta ganska snart, dessutom: ju större båt, desto mindre svall vid fem knop. Det är ju då båten börjar resa sig svallet uppträder. Jag håller dock starkt med om att vi borde ha ett system likandne det man har i USA, där man har skyltar som det står No wake på. Vet ej hur man mäter detta i realiteten, men det är dock åt rätt håll. Tyvärr har lagstiftningen i Sverige mer fokus på kollisionsrisken, och är därmed i stora delar irrelevant. Väsentligt fler skador uppträder varje år pga, svall, än pga kollisioner mellan fritisdbåtar. So verksam i båtbranschen invid en av Sveriges mest trafikerade båtleder, är det ganska enkelt att konstatera: på 45 år har vi inte haft en enda kollision i området, men bara vid våra bryggor har vi skador och personskador återkommande pga svall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 31 Maj , 2009 Praktexempel igår. En stor Fairline (tror det var en Phantom) samt en Storebro följdes åt från Stockholm med vågor större än finlandsfärjor. Hoppades på att dom skulle dra av på farten i Tenösund S om Waxholm men inte!?. Brakar på i 20 knop. Jag blir upphunnen och landade i deras inferno. Ett medelåders par sitter på flybridge i seglarjackor och kepsar och låtsas som att dom varken hör mina och andras höjda röster. Inte ens när en seglare tutar bryr dom sig. Nu blir det ett paintballgevär på riktigt!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 1 Juni , 2009 Yup, helt rätt uppfattat! Ute nu i helgen och det var inte på många ställen kan kunde hålla 20 knop. :-) Och glöm inte alla kajaker som snirklar runt på oväntade ställen.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vegas65 0 Postad 1 Juni , 2009 Jag ligger i Gröndalshamnen och där är det helt galet. All trafik in och ut genom Hammarby går där och de flesta verkar ha väldigt bråttom. När man ska ut eller in till bryggan så gäller det att vara snabb och passa in en lucka mellan svallen. När man väl lagt till så gäller det att det är väl surrat och att man kommer av fort, för på båten är det inte kul... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vegas65 0 Postad 2 Juni , 2009 I dag fick jag åka och förtöja om min båt efter att bägge öglorna i bryggan slitits ur virket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 2 Juni , 2009 Antar en anlending till en just hatighetsgräns är att det fast och givet värde, man vet vad som gäller. Har man t.ex förbud mot svall eller svall av en viss storlek så blir det väldigt diffust, olika folk tolkar det olika. Tror inte heller att så många båtar drar upp några jättesvall i 5 knop, lite smågupp på sin höjd. Kommer dock ofta i hamninloppet folk som kör för fort, 10 knop och även mer och många av dem drar upp svall så man tror hela bryggan ska välta! Jag hör däremot till dem som har lite trubbel med styrningen i låga farter, blir lätt väldigt slingrig gång. Men inte värre än det går att leva med... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser