TimmyFroberg 0 Postad 25 Maj , 2009 Tjena! Precis lagt i båten och värkar bara komma mer o mer problem med motorn. Under vintern har jag bytt tändstift och växelhus olja och satt dit en ny gaswire. Men nu till saken, Jag kan inte varva upp motorn som ja kunde förra sommaren. När ja ger full gas så går den max 5-10 knop och är säker på att de blir full gas, de har ja kollat vid stagen vid förgasaren. gjorde en bit över 20 knop förra sommaren sen har växelhuset börja krångla, kuggar över kan man säga. smäller till ordentligt med jämna mellanrum. till och med så en ny brytpinne går av efter inte lång stund. sen drar den väldigt mycket bensin. Va ute en kväll och körde och när ja kom tbx till hamnen hade den dragit 15 liter, det var en bit som skulle vara normalt om den drog knappt 5 liter. den överflöder ganska mycket oxå ser ja i vatten. för stort munstycke ? och idag börja den tjuta lite. beror väll kankse på överhettning? Motorn är mellan 80-90 talet. är de något som går att fixa och lägga pengar på eller är det bara och köra så läge de går och sen tippa den i sjön o se glad ut? är ju bara 18 år o har en tusenlapp i månaden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 25 Maj , 2009 Har upplevt samma syndrom med klen motor som inte orkar, också en Johnson 20. Vi kollade tändning och förgasare vilket verkade OK. En provkörning en sen kväll i mörkret utan motorkåpa visade att ena tändspolen var skadad. Det var skadad isolering som gav överslag när spänningen blev för hög. Mitt tips är att kolla tändspolarna. Angående växelhuset så låter det som om kugghjulssallad står på menyn.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 26 Maj , 2009 dax o byta drev i växelhuset, kolla om det kommer ut metalspån när du tömmer ut oljan, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 26 Maj , 2009 det är clutchen som hoppar ur framdrevet ,framdrev o clutch får bytas ,det blir dyrt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser