per81 0 Postad 25 Maj , 2009 Hej! Sjösatte min nyinköpta Chaparral igår och stötte tyvärr på ett problem. första 2 växlingarna gick bra sen började motorn varva mer innan fram växeln hoppade i med en duns, nu går den inte i alls längre men backen är inga problem att få i klanderfritt. Det är en Mercrusier 5.7 liter med Alpha Gen1 drev, tidigare ägaren har bytt underdel på drevet i vintras. Behövs nån form av justering eller vad kan felet vara? har alldrig skruvat med båtgrejer förut så är välldigt tacksam för all hjälp och tips. Tack på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Macke75 0 Postad 26 Maj , 2009 Hejsan! kan vara så att foten i underhuset missar hästskon i överhuset. Kan tyvärr inte förklara det bättre. Underlättar för dig om du kan göra detta på land. 1. Ta av växelvajern till drevet .(sitter vid motorn) 2. tryck ihop vajern den för att se om den går i växeln(troligtvis framläge) 3.Om den inte skulle göra detta kan det vara att foten missar hästskon.Kan även vara kabel är kass.(brukar gå trögt då)Kan även vara så att den har släppt i drevet( = mer jobb) 4. Om du får den att funka sen ska du kolla din microbrytare så den funkar,ev justering,vilket den kanske inte gör med tanke på att du sa att växeln gick i med en duns.Det låter givetvis lite ,men det ska inte hugga när du lägger i växeln. Lyck till! Macke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per81 0 Postad 28 Maj , 2009 Nån mer som har bra tips att komma med?, gärna med lite bilder etc, ska börja felsöka till veckan så det vore bra med lite mer kött på benen. Tack på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slurpen 0 Postad 28 Maj , 2009 Feljusterad växelwire! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slurpen 0 Postad 28 Maj , 2009 Det fixar du lätt,MED BÅTEN I SJÖN.(beskrivning finns i drev.se katalogen första sidan) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per81 0 Postad 1 Juni , 2009 Vilken arm är det man ska justera? och hur gör man det? det är fram växeln jag inte får i Bifogar en bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per81 0 Postad 1 Juni , 2009 Här kommer bilden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Macke75 0 Postad 1 Juni , 2009 kolla på mercstuff hemsida där finns nog tips! Finns riktlinjer att gå efter med div mått så att vajern från reglaget blir synkrad med drevvajern. Macke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per81 0 Postad 7 Juni , 2009 Usch vad less man blir, har justerat växelwiren fram och tillbaka i 2 dar nu, trodde jag fått till det idag, men ack vad jag bedrog mig, justerade till det så växlarna gick i både fram och back vid provstart vid bryggan. skulle sen ut och provköra då problemen började igen, plötsligt går det inte att få i fram växeln utan bara backen, tiltade drevet lite upp och ner sen hoppade den plötsligt i igen för att sen sluta fungera igen. någon som har nått tips, trasig växelwire, nått fel inne i drevet eller vad kan det vara? välldigt skumt att det fungerar ibland. Tacksam för alla ev svar och tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 7 Juni , 2009 Byt växelwire. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per81 0 Postad 7 Juni , 2009 ok, går det att byta växelwire utan att riva ner drevet?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 7 Juni , 2009 nej du måste ta bort drevet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Akvavit 0 Postad 7 Juni , 2009 Att ta av drevet är inte svårt, men båten måste ju vara på land. Växel i läge fram är ett måste innan du börjar demontera. Muttrar av till powertrimkolvarna. Lossa 6 skruvar mot gimball housing . Dra av drevet försiktigt, har du tur så klarar du det utan att skada packningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser