Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Trim

Vattentempgivare

Rekommendera Poster

På min BB70 (Volvo B16) sitter en oljetrycksgivare på bakre toppblocket. På givaren sitter det två stift, på det ena sitter en kabel som går till oljetrycksmätaren på instrumentbrädan. Så långt är allt väl, men vad skall kopplas till det det andra stiftet. Jag har en kabel liggandes (den vita på bilden) som ska gå från vattenmätaren till givaren men jag är osäker på var vattengivaren sitter. Men när jag trycker den vita kablen mot den som sitter på oljetrycksgivaren (Grön-gul kabel på bilden) så fungerar vattentempgivaren med oljetrycksmätaren slutar att fungera (går upp på det högsta graderna) Sen när jag tar bort den vita kablen från oljetrycksgivaren så fungerar den igen men inte vattentempgivaren.

Skulle gärna vilja ha svar så snabbt som möjligt.

MVH Henke

Kolla in Trims hemsida! www.nogg.se/trim

Senast ändrad av Trim | 25 maj 2009 | 22:55

Senast ändrad av Trim | 25 maj 2009 | 23:15

post-10005648-1394235937,2122_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte att oljetryck och vattentemp kan ha gemensam givare, givaren har väl kontakt med oljan men knappast vattnet!? Gissar att den andra anslutningen på givaren är en oljetryck-larmkontakt för lampa eller summer. Eller så kan den vara för oljetemp-mätning.

Jag skulle ohm-mätt mellan kontakten och jord, fås full kontakt (noll ohm) så starta motorn, fås då avbrott så är det en larmkontakt. Om det istället är visst motstånd, kanske 50-5000 ohm eller nåt, så är det nog en anslutning för oljetemp-mätning.

Mvh Thomas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...