Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Jolleb

Problem med trimplan

Rekommendera Poster

Har ett irriterande problem med mina trimplan. De är hydrauliska, fabrikat Teleflex äldre modell. Tilta ner är inga problem, men att ta upp dem igen tar evigheter! Och de går inte ända upp heller! (Man får hjälpa till för hand den sista centimetern).När man känner manuellt så är det kanonbra fjädring på dem, så det är inte felet. Det är ett par små luftbubblor i slangarna, kan det spela någon roll. Och isåfall, hur luftar man? Eller är pumpen slut???

Någon som har ett tips...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..när du kör ( kommer upp i planing ) så borde det räcka för att få trimplanen i noll-läge !?!?!  Rätt stor vattenkraft mot trimplanen när man kör båten i lite fart .... eller va tror du ?  ..prova !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har testat det oxå, men det det blev inte bättre. I sommras drog jag jag ner styrbord trimplan för att se om vattentrycket hjäpte till, men icke. Båten gick i cirklar så jag fick lägga mig på badbryggan och hjälpa till för hand när frugan tryckte på reglaget!!!

Skumt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

eftersom du kan trimma ner kan det inte vara pumpen ... när du trimmar upp så öppnar du väl bara en backventil och så ska dom gå tillbaks med fjädringen (eller som sagt trycket från vattnet ifall du kör) ... jag tror det är något fel på backventilerna ... vad jag kommer ihåg så luftar man systemet genom att köra trimplanen ner&upp, ner&upp, osv ... mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter vettigt att det kan vara fel på backventilerna. Någon som vet hur man byter dem?

Ska testa att lufta genom att köra ner, upp, ner, upp...

Tack för tipset

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...