Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Vkusten

Ekolod / Hur mycket ström???

Rekommendera Poster

Hej!

Har en HT-båt med ett 75 amp /batteri. Detta används för att starta motorn och i övrigt så går det till en lampa i ruffen samt ett ekolod.

Hur mycket ström drar ett gammalt ekolod? respektive en liten rufflampa.

Funderar på att skaffa två batterier. Kopplar man samman dessa på någotvis. (förladdningen)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gammalt är ekolodet? Hade själv ett Garmin fishfinder 160 årsmodell -00 till ett enbatterisystem 60 ah. Uppfattade det som att ekolodet drog i princip obetydligt med ström trots att det användes mycket

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag vet inte hur gammalt det är. Men då behöver man inte vara orolig när man e ute ocj jagar makrillen med ett relativt nytt batteri.

Tack för svaret...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej ,jag har ett eagle 242 och det drar 0´ 25 milliampere per timma så ett ekolod drar knappt nått alls 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där tror jag inte på - 0,250 mA. Har också Lowrance ekolod och Eagle 642 plotter och dessa drar (enligt datablad) mellan 500 och 700 mA. Väsentlig skillnad om skärmbelysningn är på eller ej.

Drar den 500 mA så räcker 60 Ah batteri teoretiskt i 120 timmar, i praktiken i 60 timmar då man vill kanske inte tömma batteriet mer än till 50%. Men batteriet laddas varje gång man kör motor.

Senast ändrad av jan_af_lisoe | 26 maj 2009 | 08:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...