sesoki 0 Postad 25 Maj , 2009 Jag behöver bogsera min motorbåt ca 1 distans den väger ca 3,5 ton. Jag hade tänkt att använda gummibåten med en 4hk motor. Frågan är nu, Går det att svänga om jag drar båten? eller ska jag göra fast gummibåten i aktern och putta? Gissar på att det är bättre att putta då det nog är lättare att svänga eller?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 25 Maj , 2009 Det spelar ingen roll. Det är väl ingen ombord och styr motorbåten eftersom du frågar. Blir det kraftig vind kan det kanske bli svårt med 4 hk men under 7-10 m/s ska det nog gå med den lilla snurran. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 187 Postad 25 Maj , 2009 Ska man inte töja sig långsides när man drar en större båt med en mindre? Har sett det någonstans, man lägger en tamp för till för och en akter till akter och surrar båtarna intill varandra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 25 Maj , 2009 Det bästa låta gummibåten dra. Fäst bogsertampen för mot för och backa med gummibåten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 25 Maj , 2009 Nej f-fan, har du backat full rulle med en gummibåt i smultvatten någon gång? Det blir garanterat en våt upplevelse. Och då menar jag inte av den bra sorten. Jag skulle försökt puffa. Surra förtampen på gummibåten bomtight mitt i aktern på storbåten. Dra sedan spännband mellan gummibåtens årtullsfäste (eller hellre ännu längre akterut om det finns något att fästa dem i) och storbåtens aktre förtöjningsknapar på båda sidor. Tighta åt så mycket du törs. Pusherbogsering som sammansatt enhet heter det på fikonspråk. Fördelen är att du får maximal manöverförmåga inklusive möjlighet att stoppa upp. Att bogsera båten efter i en lång bogserlina ger kanske lite bättre driv men är betydligt farligare. Stannar fyrahästarn blir du överkörd eller bogserad baklänges/kullvräkt innan storbåten stoppat upp. Nackdelen är att du förmodligen inte kommer att se ett skvatt vart du är påväg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasHT 0 Postad 28 Maj , 2009 Såg några som höll på med en liknande manöver i ett hamninlopp i frankrike. En zodiak med mastodontutombordarsuzuki drog en DC modell större där man surrat fast åror i räcket bak på båda sidor på den större båten, vilka funkade som roder och broms. Genialt, Men det krävs ju som sagt att ett par av ens närmast sörjande hjälper till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 28 Maj , 2009 Du kan inte montera 4-hästarn på båten i nån badstege eller så? Annars är Peter-k´ s tips bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 28 Maj , 2009 Peters metod funkar vid något rimligare storleksförhållanden. i detta fall blir det svårt att hålla kursen, dessutom känsligt för svall. Puschar man hamnar jollen i fint sjölä. Jag har haft bogsering som yrke ifall det kan tillföra något? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 Maj , 2009 Jag ansluter mig till Peter_K´ s förslag. Förtöj gummibåten långsides. För och akterändar och för och akterspring. Har du som kan styra den stora båten går det lättare att svänga. Har bogserat min stora segelbåt (3,5 ton)så vid tillfälle med min Hållöjulle med 4 hk snurra- lilla bilden till vänster. Och ungefär lika långt som du skall. Det borde gå bättre med en gummibåt. Då får man inte så stora problem med alla eländiga motorbåtsförare som inte begriper vilket elände de ställer till med, när dom envisas att köra förbi i god fat och dra upp redigt med vågor och bara tittar dumt på en när man med tecken ber dem att sänka farten. Gummibåten är ju i sig själv en fender. tommy Senast ändrad av toaen | 28 maj 2009 | 14:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 28 Maj , 2009 Ja det fungerar, bara lite sämre. Viktigt att du isådantfall får jollens snurra akter om storbåtens roder. Annars styr den än sämre. Förstår inte riktigt motståndet mot att puscha bara? Det är överlägset bäst ur alla synvinklar utom sikten rakt föröver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 29 Maj , 2009 Coppertails metod verkar värd ett försök, tycker jag. Kanske kan man t.o.m. själv sitta i storbåten och styra, om man förlänger utombordarns gasreglage med en lång pinne eller ett plaströr? Kan nog fästas med ett par slangklämmor. Lite last i gummibåten skadar nog inte heller. Kan man lägga i växeln på låga varv och sen klättra över, så borde det nog funka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 29 Maj , 2009 Har själv nyligen gått i pension efter att ha varit skeppare på en pushbogserare i 15 år. Det är mycket viktigt att man tajtar hem riktigt ordentligt så att det inte finns någon möjlighet att ekipaget viker sig. Tveksam om det går att göra så med en gummibåt. Du bör ha en utkik på den pushade båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 29 Maj , 2009 Jag har backat med en gummibåt med en motorbåt efter. Blir inga full rulle då kan jag lova. Med en fyrahästars och 3,5 ton båt ska man vara glad om man överhuvudtaget tar sig framåt i motvind. När jag bogserade testade jag först såklart med att bogsera på vanligt sätt, men gummibåten gled som en hal tvål i sidled, helt omöjligt att kontrollera. Har också provat att köra med utombordare monterad på fäste på badbryggan. Det funkar bra. Finns badbrygga kan det vara idé att montera sådant fäste, man vet aldrig när man behöver det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 29 Maj , 2009 Jösses var rätt du har. Förra hösten skulle jag hjälpa till med att förflytta en snipa på 2 ton runt bryggorna i klubben. Själv har jag en 3,6 meters gummibåt med uppblåsbar V-botten med en tiohästars. Men bogsering i vanlig mening var utesluten, den for som ett löv på vattnet. Det blev till att backa till följd att man får stå i utombordarens jävla avgaser. Hävdar fortfarande att sidledes är bäst om plats finnes. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 30 Maj , 2009 Det är avgörande var dragpunkten hamnar på bogserbåten för att få styrförmåga vid släpbogsering. Titta på en traditionell bogserare var bogserkroken sitter, väl för om rodret och propellern. Dvs, ungefär där man vill sitta när man kör en liten gummibåt med snurra. En hanfot kan hjälpa. En gummibåt är ju så långt från en bogserbåt man kan komma. Vilket annat flytetyg somhelst fungerar förmodligen bättre. Jag vidhåller dock att bogsering vid sida är det sista jag skulle försöka med de fartyg som tråden gäller. Två lite mer jämnstora fritidsbåtar kan det fungera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser