Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Boater

Förarintyg - Förhörsförättare i Stockholm.

Rekommendera Poster

Hej,

Kan ingenting om båt och har tänkt att studera till förarintyget på egen hand. Jag har tänkt att boka in en tid och såg att de var en massa Förhörsförättare i Stockholm.

Har ni någon att rekommendera?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag tog min kustskeppare så gick jag via medborgarskolan.

De har massor med kurser i olika nivåer. Jag rekommenderar varmt att du tar kustskepparn om du skall ge dig ut. Det som tillkommer från skärgårdskepparen är i stora drag är navigering i strömt vatten samt navigering i mörker.

http://www.medborgarskolan.se/Search.aspx?lid=180&sgid=10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Men jag kommer nog inte sätta mig på en båt särkilt många gånger denna sommar. Utan vill bara ha grundläggande kunskaper och ta provet innan avgiften höjs. Räcker det inte med förarintyget då? Angående den omtalade nya lagen; kommer mitt förarintyg gälla som båtkort?

En till sak, jag kommer nog att studera på egen hand. Själva provet för förarintyget kostar ju bara 200 kr contra medborgarskolans kurs som ligger på 2900 :-.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja kör på kustskepparen när du ändå är igång. Tog den för typ 15 år sedan och den är verkligen bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall du studera på egen hand kan du kontakta vilken förrättare som helst. kolla på www.nfb.a.se sedan är det bara att kontakta någon. Men jag måste tillägga att jag hade en väldigt trevlig tid på kurserna. Trevlig lärare, man lär känna likasinnat folk o s v. Men visst kostar det en slant.

Vad det gäller körkortet så vet man ju inget ännu eftersom det inte finns något beslut. Förarbevis kanske räcker (Skärgårdskepparen) men inget är ju garanterat. Skall du dessutom köra en snabbare motorbåt behövs troligen även högfartsbevis. För att få framföra fartyg större än 12x4 meter måste man i dag ha kustskepparen så det är inte alls orimligt att denna krävs som körkort. Å andra sidan kan man ju läsa till den senare.

Allt går utom väldigt små barn...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men måste man inte ha förarintyg innan man skaffar kustskepparen?

Är det stor skillnad i svårghet mellan föraintyg och kustskepparexamen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag körde på kustskepparen direkt så då ingår det som man ska kunna för förarintyg. Det är ju inte så att man gör två prov, inte då jag tog det iallafall. Blir ju lite mer teori att läsa in och lite mer navigation har jag för mig att det var. Men det bör inte vara något problem men lite sunt förnuft. Läser man kursen med bra lärare så brukar det underlätta då de har många bra knep på missvisning och laternljus m.m ramsor osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nuförtiden behöver man ha avlagt förarintyget minst en månad innan man avlägger prov för kustskeppare. Gjorde min kustskeppare i höstas och så sa man iallafall då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gå in på Stenhardt Marin på nätet. Håkan är världens bästa lärare/ förhörsförättare. Kul att du skall studera båtlivet, du kommer älska det!! Jag studerade också på egen hand och det gick bra. Dessutom blev det väldigt mycket billigare...... Lycka till!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förarintyget kommer gälla  som båtkörkort om riksdagen beslutar sig för att det ska bli så. så det är lika bra att ta det. En månad mellan förarbevis och kustskepparen är vad som gäller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då förstår jag.

Låter inte så dumt att åka iväg på en kortare praktik resa. Det kostar mer men då kommer man tillbaka med teoretiska såväl som praktiska kunskaper. Samt att det blir en resa att ha kul på. Har svårt att bestämma mig.Obestämd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har lättare att tillgodogöra dig kursen om du har varit ute på en båt några gånger. Att även ha varit ute på havet när det är mörkt och sett lanternor i verkligheten är något jag rekommenderar.
I både förarbeviset och kustskepparen ingår det att kunna identifiera fartyg, prickar och fyrar med hjälp av lanternor och ljuskaratärer, och har man inte sett det i verkligheten är det mycket svårare.

Obs att båda kurserna är teoretiska, kustskepparen har visserligen ett praktikmoment men det är att visa att man kan utföra vissa moment, att lära sig dem ingår inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...