Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
abandofhope

Förvaring Vinter?

Rekommendera Poster

Hejsan alla glada, Jo det är så här jag går i funderingar i att införskaffa mig en Sea Ray 215 EC.

Grejen är den att jag vet inte vart jag ska göra av den när säsongen är över, Har mailat Marinor i närheten där jag bor (Trollhättan) angående pris vinterförvaring, dom svarar ja vi har paketpris.

Med service, konservering, förvaring, service drev, bottenmålning, laddning batteri mm kostar det 20.000 kr inklusive moms. (För dyrt för mig)

Kan man ha en sådan båt utomhus med bara pressening eller finns det risk att allt pajar?

Har ni några tips om förvaring? För service mm har jag en vän som hjälper mig med,

Tacksam för alla svar Mvh Abandofhope. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till båtträsket.

Du kan ju alltid kombinera det lite, du behöver väl inte köpa allt av dem. Rimligt pris att betala är nog ca 8.000 kronor för vinterförvaring samt service och konservering av motorn på hösten i våra trakter.

Bottenmålning, konservering av förskvatten och gråvatten löser du själv och det vanliga putsandet som krävs.

Tips: Jag har min båt på Marinhuset här i Uddevalla och han hjälper bara till med service, konservering, upptagning och plats att ha båten på under vintern. Räkna på ca 8.000 kronor för din båt? Varför inte ha båten här på kusten istället? Jag söker en båtkompis, min båt ligger i bävån och där finns platser kvar att hyra. Dessutom är det bara ett stenkasst till Marinhuset där man kan ha båten. Båten klarar sig fint utomhus med en stor och bra pressening. Och det är ju inte långt till Trollhättan.

Oj kanske blev lite mycket reklam... Men det skulle vara trevligt med en båtkompis som också är rätt ny på sjön.

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sån liten båt är det väl inget större problem att vinterförvara. Det går ju fin att ha den ute. Konservera motorn, ladda batterierna fulla, tömma/torka ur allt vatten, ta in allt som kan bli mögligt - dynor tex och elektronik. Sen är det en smal sak att snickra ihop en enkel täckställning och dra över en pressening. Det finns ju även färdiga i aluminium.

Problemet kan ju va att ha nån stans att ställa upp den över vintern om man inte har nån tomt att ställa den  på. Sen finns det ju en del bönder där man för en billig peng kan få ställa in husvagnar och båtar i nån lada.

tommy

Det är inte dumt med ett eget båthus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart kan du ha båten ute, plocka ur allt tyg som sitter löst och städa båten noga. sedan bygger du bara en enkel ställning och köper en kraftig pressening.

Sen kan du ha salt i båten som suger upp fukten.

Få marinor vill att man fixar med båten själv om den står inne pga försäkringar om det skulle börja brinna. Min erfarenhet är att dom dessutom slarvar trots att man betalat stora pengar.

Lycka till, man blir gladare av att ha båt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle nog våga påstå att de flesta förvarar båten utomhus under presenning utan att allt pajar... Det gäller bara att se till att konservera motorn rätt så den inte fryser sönder, ta in alla dynor och textil som kan mögla osv... Finns en massa trådar i ämnet här, sök bara på uppläggning, vinterförvaring, täckning etc! Flört

Har du ingen egen tomt, kanske det finns en båtklubb i området. Finns ingen båtklubb, finns kanske en bonde som hyr ut en lada. Finns inga lador att hyra, finns kanske en inhägnad firma på något industriområde som kan hyra ut en plats åt dig. Har sett ett par båtar förvaras på det sättet runt Stockholm. Fast då blir det kanske bökigare att komma och gå som man vill vid höst/vårrustningsarbetena? Finns ingen inhägnad plats att hyra in sig på – ja då får du bita i det sura äpplet och vända dig till marinan ändå. Vinterförvaringen är trots allt en inte helt obetydlig kostnadspost som är svår att komma ifrån som båtägare... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...