Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
politby

Fästa i skrov/däck - expanderande skruvar?

Rekommendera Poster

Jag funderar på om det är en bra idé att använda expanderande skruvar för att fästa saker i skrov/däck när man inte kommer åt på insidan.

Konkret ska jag montera ett peke som behöver skruvas fast i fördäcket och det är omöjligt att komma åt från insidan. Visst borde man väl kunna använda någon typ av expanderskruv?

Problemet är bara att jag inte lyckats hitta rostfria metallexpanderskruvar. Någon som har tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag tror inte på din idé. För vad är det som håller expandern på plats, jo glasfiber och polyester.

När problemet att man inte kommer åt uppenbarar sig drar åtminstonde jag öronen åt mig. Det kan vara så att det inte går men oftast får man sätta in en inspektionslucka så är åtkomstproblemet ur världen. Ifall detta heller inte är möjligt får man starkt överväga att inte göra operationen. Ok det finns mollyplygg med krage vilka möjligen kan användas. lycka till/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jovisst, men...

Vad är det som håller en genomgående skruv med bricka och låsmutter på plats - jo,  glasfiber och polyester... om vi talar om att fästa ett peke med fästplattor som vardera har 6 skruvar (2 fästen ger sammanlagt 12 skruvar) och ett fördäck som i mitt fall är 10 mm tjockt tvivlar jag på att det inte skulle hålla.

Givetvis skulle det vara att föredra att sätta stålplattor med borrade hål på baksidan , i stället för brickor för varje individuell skruv, tillsammans med låsmuttrar. Det skulle förstås tåla mycket större last.

Men hur många båttillverkare gör så vid montering av stegar, pulpits, räcken, badplattformar o s v? Ganska få misstänker jag, och definitivt inte volymtillverkarna, jag skulle tippa på vanliga skruvar med brickor i de flesta fall.

Det finns en typ av expansionsmutter som heter PlusNut som verkar rätt förtroendeingivande och som finns i syrafast. Jag tror att jag ska satsa på den typen - men jag ska kolla inspektionslucksmöjligheten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

..finns en jäkligt bra plugg som är gjord i gumme ( Rauwl plugg ???;-/ ( hjälp mig nu )   tänk dig en gummihylsa med mutter längst in .. vanlig M-gänga, passar bra med rostfri skruv ..

När du drar åt så blir det en ''bulle'' innanför ...  har inte testat själv, men vanligt på skivmaterial .

Kanske kan va nåt ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Den modellen du är på jakt efter heter blindnitmutter även kallad refernitmutter.Använder dessa ganska ofta i mitt yrke,då godset jag arbetar med är för tunt att gänga i.Dessa finns i rostfria,aluminium och stål.Finns att köpa på välsorterade yrkesbutiker .Har sett att biltema har nåt liknande ,vet dock ej hur kvalitén är.

Tips är att om du ska montera nån fast detalj är att sätta silicone tex bakom montage plattan och sen skruva fast den,

-Garanterar att du inta kan rubba den efter nåt dygn...

Lycka till!  Macke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kollar lite mer och det finns varianter som klarar upp till 6 mm godstjocklek men då är det för större skruvdiametrar typ M10.

Så det verkar som om den här varianten inte kommer att funka. Jag tror faktiskt att jag kommer att satsa på Mollyexpander med syrafast skruv och sedan försegla med Sikaflex. Det kommer garanterat att hålla tillräckligt länge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Politby,kanon att du hittat vad jag inte funnit,skulle behöva dem ,har du lust att lägga in länken til dem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg inte att det var så tjockt gods du skulle förankra i .Tyst

Skruv och silicone borde räcka...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då var det klart. Gummiexpandrarna (Rawlplug) fungerade perfekt. Jag borrade 10 mm hål, i med 21 mm gummiexpander och rostfria M5-skruvar. Rejält med Sikaflex 291 runt skruvhålen och mellan monteringsplattorna och skrovytan.

Det kommer att behövas skärbrännare om man vill få loss detta. :)

Däremot hade jag ett h-e att passa in peket rätt tillsammans med ankarrullen, vinkeln blev inte helt optimal men det fanns inte mycket att välja på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...