Gaidin 289 Postad 25 Maj , 2009 Köpte en begagnad roderkultspilot, Autohelm 800 När den får ström står den bara och piper. Enligt manualen så är det ett larm som varnar för att den varit 15 grader ur kurs under 10 sekunder och när man trycker på Stand by så skall den sluta, vilket den inte gör. Jag har öppnat och kollat fluxgatekompassen. Den sitter i en anslutning av folie in till kretskortet. Tar jag ur denna kontakt så slutar larmet och jag kan köra motorn fram och tillbaka. Dock orkar inte motorn dra runt så det händer inget men detta misstänker jag är att jag har lite dålig kontakt när jag ansluter den i mitt provisoriska labb i köket. Är det någon här ute som har erfarenheter av Autohelm eller fluxgatekompasser? Vad kan felet vara? Jag köpte den begagnad och den har varit sådan här från när jag kopplade in den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Motvind 0 Postad 25 Maj , 2009 Min 2000 pep konstant när jag fickt fukt i den. Har du plockat isär den kan du ju prova att lägga spänning direkt på motorpolerna , då ska ju motorn funka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 289 Postad 25 Maj , 2009 Fukt har det säkerligen inte kommit in, nu ligger den dessutom öppnad i köket, där är det tort och fint =) Jag hade inte något batteri till min multimeter i går så jag vågade inte slänga på 12 volt på motorn då det inte stod något om vilken spänning den skall ha. Ingen som har en susning om vad man kan göra med en fluxgate? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser