Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Furenius

Åka till Danmark?

Rekommendera Poster

Hur stor båt är rekomenderat att ha för att ta sig mellan Gbg och Fredrikshamn?

Vi är spekulanter på en Fjord 24 eller liknande och jag skulle gärna vilja kunna ta en tur till Danmark med båten. Min fru är dock skeptisk, och tycker att det är en för liten båt. Jag hänvisar till att det finns dom som vindsurfat över, men sånna argument biter inte. Självklart så påverkar dom yttre förhållanden, men jag tycker att en sån stor båt nog skulle klara av den bedriften utan att man är allt för riskbenägen.

Jag vill inte veta vad för badbalja som det går att ta sig över, utan hur stor båt man bör ha, utan att äventyra familjen. Fjord 24 är som sagt den hetaste kandidaten i nuläget.

Synpunkter på det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har åkt över 2 gånger med en 14 fotare med en 40hk på! Dock ikke att rekkomendera för den väderkänsliga:)

Inga som helst problem med 24 fots båt, men som alltid, kolla väder och vind innan ni ger er av, sedan planera inn ev. förseningar för hemfärd. Oftast mojnar det på kväller och nätter.

Råkade själv ut för detta, frugan skulle på jobb osv! Inget bra att ha för kort tidschemaGlad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, vädret och sjömanskapet är avgörande. Fjorden är en bra båt för tufft väder men som alltid är erfarenhet viktigt. Det kan bli riktigt ruggigt på den där resan om man inte inväntar bra väder. Uppåt 8 -10 met.sek går an om Du får vinden från ett bra håll men sen bör man nog hålla sig hemma om man är ny på havet. Ta dina utomhavsresor i så lungt väder som möjligt om Du framgent vill ha passagerare (skeptisk fru) med dig. Se också till att all navigationsteknik fungerar (minst en fungerande kompass och senaste sjökortet), en VHF-radio och vanlig radio är ett måste tycker jag, mobiltelefon ett komplement. Tänk på att skeptisk är bara förnamnet och att vädersituationen upplevs mycket olika av olika personer. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

24 fots båt med säker motor eller reservmotor är helt OK.

Det tar bara några timmar över och väderleksprognoserna numera räcker gott och väl för den lilla stunden, t.o.m om det är mycket svårspått väder.

Inga problem och inget dumdristigt att ge sig iväg sen vädret är säkerställt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har planerat att gå till läsö i sommar med vår albin 25. Min sambo var skeptisk men nu är det hon som tjatar om resan. Jag tog fram sjökortet och visade henne hur vi kan dela upp resan genom att först gå längst svenska kusten sova över en natt för att sedan korsa havet. Då blir det inte så jobbigt för barnen heller. Fint väder och planering löser det mesta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, då tackar jag för input.

Självklart så skulle jag inte göra en sån tripp utan att kasta ett öga på TV4's väder, och se till att batteriet i min Pocket PC är laddad så jag kan köra mitt sjökartsprogram! Flört. Skämt å sido, En bra prep är A och O, så inte gör jag en sån resa på vinst och förlust.

14 fot och 40 hk. låter ju onekligen spännande, men att Fjorden kan klara av det säkert (säkrare iaf.) känns ju tryggt att få veta.

Båten lär väl gå lite tyngre lastad hem misstänker jag, så man får väl räkna med lite längre gångtid på tillbakavägen.

Nu skall jag bara få tag på en båtplats i Onsala oxå. Tips någon?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Planerar att åka över till Läsö, eventuellt via Skagen. Papperssjökort, transportör och lite kunskaper i navigation tycker jag är nödvändigt, i fall GPS-en skulle gå sönder. Har seglat över ett flertal gånger till Läsö och Anholt men aldrig åkt motorbåt tidigare, men det känns på ett sätt säkrare då det är kortare restid - men som sagt det ska helst vara att stabilt högtryck. Framför allt nu när man inte är så beroende av lite vind för att inte resan ska ta för lång tid . . .

Hade lite planera på att gå med Kryssarklubbens eskader till Läsö helgen som gick, men jag fick ett nytt schema och jobbade fredag, lördag och söndag. Någon som vet om resan blev av och om det var många deltagare, även motorbåtar kunde vara med stod det i inbjudan?

Har varit i Fredrikshamn några gånger, men den gästhamnen ligger en bit från stan och jag tycker Skagen är betydligt roligare eller Säby (tror jag att det heter) lite söderut.

Senast ändrad av Joche | 26 maj 2009 | 11:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

LYSSNA PÅ VÄDERRAPPORTEN INNAN......

Det är AoO

Körte för några år sedan från Bohus Malmön till Skagen i min Ryds Camping (560 x 220 cm) med

70hk utombordare. Resan tog knappt 2 timmar 20 knop marchfart. Sträckan er faktiskt inte mer än ca 40 distans ock där är hela tiden båtar inom synhåll (semestertider) så nej jag tyckar inte du ska ha några betänkligheter med dit förehavande.

Jag lå bara i Skagen några timmar for bunkring (bensin, mat, öl) ock hemresan gick ochså helt utan problem. Givetvis måste man kunna navigera även helt utan moderna tekniska hjälpmedel om ock ifall att något skulle gå sönder. Jag använde mig dock af ekolod, analog kompass ock papperssjökort.

Har nu lite planer på en tripp till Læsø. Det ska vara jättefint där med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är i regel besättningen inte båten som är begränsningen. En båt klarar sig ofta bättre än vad besättningen gör.

Två man från Lysekil försökte köra jorden runt i en 5 m öppen båt. Man kom via Island -Grönland- Canada - USA - Pannamakanalen till Alaska. Där tog tydligen resan slut. Om jag uppfattade det hela rätt - inte pga. båten, utan snarare pga personliga motsättningar.

Hemsidan som berättade om resan är borta sen nåt år. Synd. Det var en bragd.

Adventure around the world - följ grabbarna från Lysekil som åker jorden runt i en 5 meters styrpulpetbåt!

Jag hittade en artikel av Staffan Heimersson www.aftonbladet.se/vss/nyheter...

Samt denna http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0004/23/roy.html

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med, särskilt om det är en snabb båt.

Men, det bör ha varit svag vind i typ 2 dagar innan (så sjön hunnit lägga sig).

Problemet är oftast att ta sig TILL Skagen (motvind och motvågor kan göra det rejält jobbigt)..hem är vanligtvis inget större problem så länge det inte går grov sjö även om det blåser en del (medvind och medvågor ).

Vecka 32 har jag tre i år i rad tuffat över till Skagen i min långsamma (max 5 knop i snitt på sträckan Hönö-Skagen) ) men aningen större/tyngre (- ~30 fot & 9 ton).

Det har då typisk blivit ett *fönster* just då när vinden har varit svag några dygn och *Skagenläge* uppenbarat sig.

I höstas blev det Marstrand-Skagen-Läsö-Öckerö.
Plattvatten till Skagen (stannade itvå dygn) och till Läsö från Skagen.

Sen blev det 17 m/s under ett dygn medans jag låg i hamn i Läsö.

Blev feta vågor i aktern på hemvägen som rullade majestätiskt oberörda fortatre än båten gick..typ titta upp på vågtoppen framför båten och sätet i styhytten är  c.a. 2 meter över vattenytan!
Blev att bara följa med vågorna..men dom gick ju samma väg som jag skulle så inga problem!

Med koll på vädret med ghjälp av dansk vädertjänst med vind, vågor, ström m.m. på  http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/farvandsudsigter/kattegat.htm  så är det bara att åka!

Senast ändrad av Gunnar_ | 27 maj 2009 | 21:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle denna resa dvs Gbg-Skagen funka med en Ryds 620 dc med 150 liters tank?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inga problem om inte din motor (motorer) är på över 200hk o du kör fullgas hela vägen !

Jag körde upp ca 80 liter tur/retur Bohus Malmön - Skagen med min Ryds Camping 70hk men höll bara marchfart ca 20 knop .

Enkeltresa tar ca 2 timmar på den sträckan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, jag har en Johnson 115 hk 2 takt från 2001. Så det skall väl funka då... är mer rädd för vågor och sjö... läser man allt här så är det ju en blandning mellan typ 3 meter höga vågor till en lätt soltripp på 2 timmar...hehe 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag skrev tidigare...........LYSSNA PÅ SJÖRAPPORTEN !!!

Lovar de  vind max 6 meter pr sekund är det lugnt för din del o du hinnar över o tillbaka på samma dag om det är så att det skulle blåsa upp dagen efter. Prova. Du kommer inte att ångra dig. Bara känslan av att i egen båt ha tagit turen dit o tillbaka....wow.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sanningen är den eller närmast,, att när SMHI lovar 6 s/m så ska man ta i beräkning att det kan bli bortåt 12 s/m. Stämmer till 85%.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...