Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
Svansen

KAD 44

Rekommendera Poster

Hej

Jag är nybliven ägare till en KAD44 som sitter i en båt från 2001. Tempen ligger stadigt på 90 grader vid färd vilket är rakt upp för nålen.

Är det normalt tro ? På min 41:a tidigare låg tempen på cirka 84-85 grader.

Vad har Ni för temp på Era KAD44:or ?

Jag har ny impeller och renspolad värmeväxlare...även rent sjövattenfilter.

Kanske allt är helt ok men ändå kul och höra Era erfarenheter.

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att vara säker bör Du kolla din tempmätare, kan ju vara så att verklig temp ligger på ca 85 grader och där bör den max vara. Din Penta verkstad gör enkelt den kollen, kan vara värt en hög med pengar i slutänden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

en arbetstemratur på 90 grader är helt normalt för en diselmotor ... dom där givarna är väl heller inte 100% rätt kalibererde kan jag misstänka ... har själv en KAD300 som är en upphottat KAD44 och den ligger mellan 85-90 beroende på hur mycket jag belaster motorn ... mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för Era svar...har hört från fler håll att givarna och instrumenten inte är speciellt exakta. Läste också att termostaterna inte öppnar fullt förrän vid 94 grader.

Kollar man på alla bilder i manualen till motorn så är just tempmätaren visad med nålen rakt upp vid drift vilket kanske visar på normal temp.

Nåväl...man är väl lite extra vaksam och försiktig när man precis köpt ny båt :-) Fortsätt och skriv era erfarenheter ändå. Kul att läsa !

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...