Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
ThomAh

Svallvåg från färja kastade upp oss på land...

Rekommendera Poster

Efter en fantastisk kväll på vårt smultronställe i Mälaren sitter vi och njuter av solen och äter en sen och lat frukost. Båten (Ryds Camping) ligger säkert med ankaret 25 meter akterut och vi är ungefär 15 meter ut från land. Ankaret har grävt ner sig i leran och sitter fast bra - vi kontrollerade greppet vid tilläggning, och det har inte rört sig under natten, det är en lugn morgon och vi ligger i skydd av en ö så vi har varken vågor eller vind på oss.

Vid 11 tiden passerar en färja (ännu oidentifierad) i farleden 380 meter bort. Vi upplevde det som att den gick alldeles för fort, så jag kontrollerade att ankarlinan var surrad som den skulle för säkerhetsskull.

Ett par minuter senare kommer svallvågorna, och sen går allt väldigt fort... När allt är över ligger båten halvvägs uppe på land. Vi ligger med 40 graders lutning, det är en halvmeter vatten i båten och hela golvet är fyllt med glasspitter. Tydligen har vi tippat så mycket så att sidorutan slagits sönder mot en sten

Efter ett par timmars saneringsarbete och meckande lyckas vi få igång motorn (propellern hade slagit emot stenar och var bucklig, batteriet var nästan täckt av vatten, alla prylar låg blöta på durken) och tog oss tillbaka till hemmahamnen...

Frågan är nu - kan jag begära skadestånd från rederiet som äger färjan, eller får de köra hur fort de vill?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du fotat allt å identifierat Färjan så kan du ju alltid skicka in för ersättingsanspråk.

Men det blir nog svårt. 

Man skall väl inte lägga till så man har farled i anslutning kanske.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ersättning för vad? Köra hur de vill, vad menar du ??

Om man inte klarar ett svall från en färja som går 400 meter akter om sin egen båt så har man definitivt inte förtöjt på ett sätt som kan anses sjömansmässigt och säkert. Svallvågor planar ut relativt fort och de dyningar som kommer efter en färja 400 meter bort kan inte rycka loss en säker förtöjning.

Om en färja kör i leden 400 meter från den plats där du ligger med den fart som gäller om det nu råkar vara fartbegränsat i leden så får man väl anse att dom kör riktigt. Att bedömma om det gick fortare eller saktare är mer eller mindre omöjligt för blotta ögat så det är inte lönt att ens bråka om.

Är helt säker på att du lika bra kan lägga ner tanken på ersättning. Den tid och kraft du kommer att lägga ner kan du istället använda till att fixa till din båt så att du kommer ut igen på havet.

Tråkigt att det hände men se framåt och förtöj/ankra på mer skyddade platser i framtiden.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle med stort intresse vilja veta hur djupt det var kring din båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ankrat med rätt längd på linan? Låter som en för kort lina kan vara boven iom att båten och ankaret dras upp med vågen och förflyttas.. Linan ska helst vara 3Xdjupet där du ankrar. En tillräckligt lång lina fjädrar mot svall från andra båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ThomAh, känner med dig, själv har jag råkat ut 2 ggr under mina tidiga år som båtägare för passerande Waxholmsbåtar, märker de en förtöjd båt så drar de på fullt och kommer så nära det bara går. Det gick bra för mig bägge gångerna, men nu studerar jag var Waxholmsbåtarna kan tänkas gå innan jag ankrar.

En annan viktig sak är själva ankaret, det säljs väldigt mycket dålig skit under namn ankare. Plättar och drag borde förbjuds att säljas under det namnet. Kanske dax för ett ankare som gräver sig ordentligt i dyn ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan tycka vad man vill om Waxholmsbolaget men att dom medvetet skulle köra nära och dra på bara för att försöka få förtöjda båtar att kastas upp på land är väl ändå till att ta i.

Jag har under alla åren i Stockholms skärgård aldrig sett eller hört att så skulle vara fallet men dom kör enligt tidtabell och håller sina rutter men jag tror inte dom medvetet försöker sabbotera för andra båtägare.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med!

Det var säkert en omtumlande upplevelse. Här har man ankrat upp i Furusundsleden med sin Ryds Camping, på 1,5 meters djup och precis öppnat första ölen. Plötsligt så händer det. Cinderella puttrar förbi och river upp en Tsunamivåg på 80 cm. Vågen träffar campingbåten i bredsidan. Ölburkar och glas flyger omkring inne i hardtopen och sköljer över relingen som bara är 40 cm hög. Båten får kraftig slagsida och besättningen anropar sjöräddningen. Mayday Mayday!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Färja på Mälaren? Det går ju endel små passagerarbåtar typ mindre Waxholmsbåtar Men de enda färjor jag känner till är vägverkets. De brukar inte dra mycket svall.

Vissa av handelsfartygen i leden Södertälje - Västerås/Köping via Hjulsta drar rejält med sjö. Men det är ju container/bulk/tankfartyg. Några marschar 15-17 knop på Mälaren.

Det råder fri fart på Mälaren där inte annat anges i sjökort och på tavlor.

Det lurigaste är nog de små turbåtarna de kör ju ibland på ställen där man kanske inte förväntar sig handelssjöfart.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,rör mig själv på mälaren,Västerås,det finns passagerarbåtar som går en 20knop,drar upp svall hur stora som helst,men jag har lärt mig,man kan inte parkera där dom rör sig,nån ersättning tror jag inte du får

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker visst att det kan vara en bra ide´ att försöka få kontakt med de som körde färjan (eller vad det nu var) och beskriva situationen. Kan ju leda till något bra... förmodligen inte ersättning men ett givande samtal blir det säkert (för båda parter).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker som så ... att ligga vid en farled har sina risker ,  och vågor på sjön är inget nytt ! Tycker samtidigt synd om Er och eran båt och upplevelse ,  inget man vill utsättas för,helt klart  ! OM; ????.. fartyget har kört förfort (hastighetsbegränsning)  så är saken i ett annat läge ... det är inte för bjudet att göra vågor/svall på 'ej fartbegränsade områden''..  klart du ska ringa å fråga .. MEn återigen .. läs på dina argument så du har svar på tal !

 

Lycka till och hoppas de går vägen , lider med Er , faktiskt !

//JCC  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tacl för alla svar!

Till att börja med - här kommer en bild snodd från Eniros sjökort som beskriver hur det ser ut vid just den här ön. Efter att ha kollat mer noggrant så ser jag att sträckan mellan farleden och vår placering var strax under 300 meter, och när jag ser hur grunt det är innan själva ön så ger det mig en indikation till varför vågorna blev så extrema.

Har kommit fram till att det nog (som oceanis skrev) är mer givande att satsa på att få reparationer och ersättning för skador på annat från försäkringsbolaget. Ska göra en anmälan till dem imorgon.

thundergod -  Vi hade ungefär 25 meter ankarlina ute, och djupet översteg inte 6 meter, så enligt den beräkningen hade vi tillräckligt med lina ute.

Fråga på ankarlina - hur stor fördel har man av att ha nån meter kedja längst ut på linan?

jan_af_lisoe - Ankaret är inte det bästa. Det är inte en plätt dock, men jag har tidigare ansett det vara tillräckligt. Jag kollar alltid vinden, och tanken är att alltid ligga i lä - och då ska ankaret ju mest hålla oss i rätt riktning - och sedan sätter jag en eller två linor till land istället. Men - nu skall ett nytt ankare införskaffas, och i framtiden kommer vi ligga med två st istället för ett :)

coppertail - Färja och färja... Det var ju såklart ingen stor finlandsfärja. Men vad kallar man de där räkbåtarna som ligger nere vid djurgården då? Nån sorts färja är det väl

Martin73 - Japp, jag ska ringa och höra med dem. Får jag nåt svar återkopplar jag här

Jocke-SeaRay - Förrutom ett par skärsår och blåmärken så klarade vi oss helskinnade. Det får vi ara glada för. Båten kan vi reparera, och erfarenheten i sig ser jag som mycket positiv. Vi har lärt oss en hel del om sjön och om oss själva, och kommer dra nytta av dessa erfarenheter i vårt fortsatta liv på sjön.

/thomas

 

 

post-10005307-1394235937,1362_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var själv med om att bli uppspolad på en sandstrand tack vare en cinderellabåt! som tur var blev det inga skador utom att det var svårt att få i båten i sjön igen, den låg en bit upp =(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt tråkig incident men bra att det inte blev några personskador. Din angöring var helt klart en chansning. Nu vet jag inte hur trafikerad denna led är men i alla fall. Skulle passa mig för att lägga mig så nära en farled, särskillt inte över natten. Hur nära berget låg du?

Utan att leka bror duktig så har jag 50 meter ankarlina ute på ett 7,5 kg´ s bruceankare och försäker alltid att vara vaksam på trafik bakom aktern. Det är ju inte bara yrkesskeppare som passerar, det är större risker med alla fritidsskeppare som aldrig verkar kolla akterut hur mycket svall deras båtar gör, även i låga hastigeter.

Funderar på att skaffa ett paintballgevär...Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett ankare som hade suttit fast så hade ni inte kastats upp troligen. Efter många år och många draggningar har jag lärt mig att dra fast ankaret. Håller inte ankaret för att dras loss med motorkraft så sitter det ifall det skulle blåsa upp eller som i detta fall med svall.

Lossnar det när man drar fast får man göra om det till det sitter. Annars får man ligga på helspänn och flytta sig under natten vilket inte är nån höjdare eller gå till annan plats direkt.

Lite svall ska ankaret tåla.

Otur för er att det inte var nån trafik när ni lade till. Det är lätt att glömma bort leden när sjön ligger blank.

På västkusten ligger badbåtarna ibland vid nån fin klippa och plötsligt kommer svallet från en färja. Dödsolyckor har inträffat när båtägarna försökt rädda sina båtar. Inget man kan lasta styrmannen eller kaptenen på färjan för.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

räkbåtar....man har ju lärt sig vissa båtar att se upp för.

Både Cinderella I och II som rör sig i skärgårn ger förj-vliga svall jämfört med övriga. Funderar på om de är rätt konstruerade och vilken bränsle-ekonomi de har, stora delar av energin går uppenbarligen till att göra vågor.

Men jo, man får hålla sig ur vägen och tänka efter före var man parkerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som goodwill valde sjöfartsverket en gång att betala självrisken för ett par som råkade illa ut i Sankt Annas skärgård när en av deras farledsbåtar upptäckte dem försent.

http://www.sr.se/kalmar/nyheter/arkiv.asp?ProgramID=201&Max=2008-04-15&Min=2001-05-14&PeriodStart=2008-04-15&Period=2&Artikel=2011583

Kanske är räkbåtsredaren lika mån om sitt rykte? Skadar ju inte att ringa. Annars är det polisanmälan som gäller vid skadeståndsanspråk. Chansen att få rätt är dock inte stor eftersom du låg nära farleden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån/ett par meter kätting på slutet är viktigt. Denna gör så att ankare drar mot botten i stället för upp när båten drar i ankarlinan. Du får även viss fjädring så det inte blir häftiga ryck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kikade lite i korten,,

Du får nog byta smultronställe. Bergholmarna vid Rastaholm. Farleden till Stockholm på ena sidan och fritidstrafiken till Rastaholm på den andra och Björkfjärden med Södertäljeleden på den tredje. Om båten som du råkade ut för var på västgående så låg den under acceleration ut från 8 knopsbegränsningen i Bockholmssundet. De på ostgående går fortfarande för full rulle innan fartbegränsningen.

Många rederier som trafikerar Sthlm, - Birka. Har du inget fartygsnamn blir det knepigt att hitta förövaren. Sök på Birka och se vilka rederier som trafikerar sträckan. Bilder på båtarna finns på respektive rederis hemsida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett nytt ankare, komplett med några meter kedja samt tillräckligt lång lina är en av lärdomarna från den här incidenten.

Men - borde man inte ha flera ankare? Vissa är väl bra när det är stenigt, och andra när det är lerig botten? Finns det något bra allround ankare?

/thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst ska man ha fler ankare med sig – om inte annat som reserv. Jag har en dragg och en Bruce-kopia. I princip använder jag bara Bruce-ankaret. Och vet jag att det är stenblock, rötter eller annat skrot på botten, väljer jag en annan ankringsplats... Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där har du väldigt rätt i.  Speciellt tre av Waxholmsbolagets fartyg, Sandhamn, Dalarö och Söderarm undviker man i största möjliga mån.  Rena vallgraven intill dem.  Men på Mälaren finns ett fartyg som heter Mälar-Viktoria som också river rejäl sjö, och hon har väldigt svårt att hålla hastighetsbegränsningarna.  Här är ett E-mail som jag skickade till dem den 14 augusti förra året:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer brevet:

Hej!
Jag är vice hamnkapten i en av innerstadens båtklubbar.  I våra vatten råder 7
knop, något som Mälar Victoria inte verkar klara av, för högt ställd tomgång
kanske?  Idag mötte jag henne i sundet mellan Gröndal och Stora Essingen där
hon höll över tio knop trots en hastighetsbegränsning på 5.  Att jag vet det
beror på att en seglande kompis som jag mötte just i det sundet blev omkörd i
hög fart.  Detta fartyg river verkligen upp sjö och ni måste ta hänsyn till
både andra båtar och den skada som blir på öar och land som eroderas.  Fartyget
passerar båtklubbar, och i för hög fart är båtarna på väg upp på bryggorna.  
Det här måste ni ta tag i, för jag tror inte att HKH Drottning Silvia vill vara
gudmor till ett fartyg som ställer till oreda för båtägare och miljö. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svaret på mailet. Nyfiken ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget, men det hade jag inte väntat mig heller.  Paintball med klarlysande färger får väl bli nästa steg Flört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska inte alla passagerar/yrkesfartyg vara utrustade med AIS transponder? Kanske finns finns någon form av logg?.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är sådana där danfortankare bra?

Har hört att de sitter som f_n, så man knappt kan få loss dem efter ankring. Kanske inte heller helt bra?

Vad är att föredra; Bruceankare, danfortankare, blyplätt eller dragg?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo ett reservankare borde man faktiskt ha, även fast jag inte har det. Kostar ju faktiskt inte många hundralappar. Jag har ej heller kätting, även fast man borde ha det (gillar inte rasslet). ser istället till att lägga ut mucket lina så att det blir en flack bottenvinkel.

Mitt Brucenankare har endast släppt en gång och på den platsen var det bara en platt stenhäll annars har det alltid bitit rejält.

//Fredric

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjälp, vilken vetenskap det här med ankring är! :)

Hittade en bra länk där det finns mycket matnyttigt. Skall spendera lite tid nu till att läsa in så mycket som möjligt. Det är ju jobbigt (och dyrt) att uppfinna hjulet - om man säger så... Smartast är ju att  dra nytta av andras erfarenheter :)

Ankringstips

 

/thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...