Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
Flipper570

Tiltspärr på Johnson 70 vRO med manuell tilt

Rekommendera Poster

I helgen när vi var ute med båten började tiltspärren bråka, dvs. vid backning släppte den och motorn reste sig. Inte så lätt att se hur det ser ut med båten i sjön, antar att det är någon fjäderbelastad historia som greppar runt trimpinnen. Någon som har erfarenhet av detta fenomen och hur det åtgärdats. Det hela är mkt irriterande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma problem på min yamaha. Tror jag vet vad felet är men har inte löst det ännu pga (dum)snålhet.

Kolla på bilden. Du kanske har en liknande bygel på din motor. Den ligger upp och ner på bilden. Kroken inringad med svart är den del som låser runt tiltpinnen. Denna verkar nötas lite grann och ligger inte helt jämt runt pinnen. Denna har vi filat ner något. Problemet kvarstår dock, vilket gör att jag misstänker kanten inringad i rött. Denna skall nog vara ganska skarp, nästan 90 grader. Eftersom den är nött blir det nog enklare för motorn att klättra upp på kanten, och därefter såklart släppa helt.

För att du skall förstå hur delen sitter ihop har jag även ritat en pil för de två bitarna på sidan. Dessa har med fästet att göra och skall alltså fällas ihop. Fjädrarna sitter fast i den rundade delen till vänster i bilden.

Som sagt. Skall du göra ett försök till rep så satsa på böjen i röda cirkeln, för det tycks inte räcka med att fila böjen runt pinnen. Kolla även så att inte pinnen är onödigt nött.

Sist en varning: Ta inte i för mycket med filen eftersom spärren väl skall släppa om motorn slår i botten eller något annat.

post-20412-1394235937,7064_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Man får tacka för tipsen, det jag såg när jag hängde över motorbrunnen var något liknande som du har på bilden men ändå inte riktigt lika, dessutom verkade den bygeln vara rostfri, dvs. inte något som nöts i första taget. Trimpinnen kunde jag däremot inte se, får väl ta med mig spegel eller nåt för att lättare se. I värsta fall får man väl ge sig i vattnet, vilket inte ter sig som så lockande med tanke på temperaturen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen !

Har kollat på sprängskissen tidigare, inte helt lätt att se på den heller då allt s.a.s är sprängt. Tror ändå att det rör sig om del 81 som motsvarar den gaffeln du visade från din motor, se bifogad bild

post-10009274-1394235938,3125_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var lite svårt att se på den bilden, men jag tror det verkar vara nåt liknande. Men även om den är rostfri så lär det väl bli ett visst slitage på den. Antar att den har blivit tiltat några gånger iaf.

Om någon vecka när jag har lite mer tid ska jag se om det går att fila lite till på godset på min spärr. Om det funkar kan jag ju återkomma - det kanske räcker med en liten justering även på din. Annars är det nog reservdel som gäller.

Kolla även så att fjädrarna ligger som dom ska, så att det inte är dom som är för slaka och släpper.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...