Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
fastius

Kylproblem på min Volvo Penta MD3B

Rekommendera Poster

Hej jag har problem med kylningen  på min MD3B mätaren går upp i rött fällt

efter en 10 min gång på lågt varv jag har kollat inpellern och termostaten,motor är

sötvattenkyld med Marec system.När jag var ute på havet senast så gick en säkring sönder

nere vid motorn så alla instrumenten varvräknare temp oljetryck slutade fungera,jag

har kollat oljenivå att det kommer ut kylvatten via avgasröret allt verkar stämma

termostate verkar dock seg öppnar vid 75 och är fullt öppen vid ca 95 kan det vara

fel på den eller är det cirkulationspumpen som ej är bra???????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men den kokar inte?

Termostaten verkar ju släppa igenom och vid så låg effekt ska inte mycket kylning behövas. Men ligger tempen stabilt i början på röda fältet när du kör fullt är det nog termostaten.

Annars kan det t.ex vara en topplockspackning som pajat. Kolla om glykolvattnet ändrar nivå och luktar avgaser. Om kompression trycks in i kylvattnet suger cirkulationspumpen luft och vattnet slutar cirkulera. Visar sig lättare vid högre effekt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen har kollat termostaten och den verkar ok men jag börjar mistänka att kylvaten läcker ut det har minskat nivån i expansionsbehållaren inget vatten i oljan vad jag kan se men

däremot var en bult som håller termostathuset dåligt dragen det kan vara läckage där så

jag provar med att fixa detta först,var skulle annars sötvattnet ha tagit vägen?? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, På min MD3 hade jag samma problem. Efter genomgång av Marec kylaren så upptäckte jag att el-anslutningen till vatten pumpen var lite kexiga. Jag klippte och klippte elledningarna till cikulationspumpen tills det inte var något kvar av elledningen. De hade ärgat ända in till kolen i elmotorn. Dessutom var kolektorringarna dåliga. Det var inte så konstigt att tempen i motorn gick upp och ner eftersom cirkulationspumpen inte fick den spänning och ström den ville ha.
Orkade inte fixa ringarna så med ny pump blev temperaturen perfekt i motorn. Det kan noteras att zinkanoden inte var bytt på 10år, vilket säkert var en bidragande orsak till de dåliga elledningarna till cirkulationspumpen.
/Stefan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det cirkulerande kylvattnet läcker utanför motorn borde du ha en pöl under motorn. Leta droppar och smaka på dom om det smakar sött, spotta ordentligt efteråt bara.

Ta loss oljelocket och kolla efter vitt skum, känn på slangarna till pumpen om dom är onormalt varma, lyft av kåporna till ventilspelen och leta efter vitt skum.

Jag har nya packningar till din motor om du behöver byta något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen jag har konstaterat att inget vatten försvinner från motorn jag har fyllt på

och kollat detta har även bytt termostaten till en med lägre öppningstemp

cirkulationsmotorn går utan anmärkning så felet ligger troligen på saltvattensidan

kan det vara värmeväxlaren tro vattnet ser ut att cirkulera bra i expansionskärlet?????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din misstanke är befogad.

På vår MD11C hade vi problem när sjövattenintaget växt igen på hösten. Då klarade motorn till slut inte ens att gå på tomgång utan att tempen stack iväg.

Jag misstänkte intaget nere i S-drevet och satte intaget till sjöpumpen på pentryts sjövattenintag. Då funkade kylningen igen.

Sen bytte jag sjövattenpumpen då den var gammal och sliten och hade svårt att hämta upp vatten när den var fylld med luft.

Samverkande med trångt vattenintag blev kylningen för dålig.

Ett enkelt sätt att se detta är att känna på slangen som puttar ut vattnet till avgaskröken. Är vattnet varmt är det för dåligt med sjövatten. Sjövattnet ska inte värmas speciellt mycket av värmeväxlaren då vattnet flödar fullt där utan termostatreglering. Lite varmare när motorn går på högeffekt men annars rätt kallt eller lite ljummet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du gjort ren värmeväxlaren någon gång? Det är väldigt små hål i rören som saltvattnet ska passera, så det behövs inte mycket avlagringar förrän kylförmågan blir nersatt. Öppna gavlarna och peta bort skräpet med en blomsterpinne eller liknande, och blås eller spola sedan rent.

Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bytt inpeller den var inte bra ett blad var krökt men det räker tydligen inte till

till saken hör att det försvinner inget färskvatten och tempen håller sig runt 85-90 grader

men däremot är utgående sjövatten mycket varmt så det måste vara förträngning någonstans

i systemet jag misstänker värmeväxlaren hur varmt skall vattnet vara på kylsystemet

vid normal belastning på sötvattensidan på en bilmotor ligger det på ca 85-90 grader?????

   

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jg tror att både forgus och HenrikG är på spåret. Jag skulle gjort på följande sätt:

 

1 lossa el-pumpen på sötvattensidan låt den pumpa upp vattnet ur en hink och kolla att den suger rätt mängd vatten per minut.

2 kolla sjövattenintaget. suger den genom s-drevet? Koppla den via nån annan genomföring eller en hink som du fyller på samtidigt som du kör motorn. Suger den tillräkligt? Om inte är det fel på sjövattenpumpen. Blir det varmgång så är ännu ett möjligt fel eliminerat.

3 Gör ren värmeväxlaren.

Provkör. Blir det ändå varmkörning på motorn är det sannolikt att någon eller några kylkanaler i motorn är igensatta. Jag råkade ut för det och det finns bara ett sätt att åtgärda det är att ta ur motorn, plocka av topp mm och rensa kanalerna.

 

Jag vet inget annat som kan krångla på en sådan enkel motor som du har ioch med att du redan eliminerat termostaten.

Gå i dessa steg så att du eliminerar möjliga fel ett i taget.

Lycka till och kom gärna med en rapport hur det går!!!

 



Senast ändrad av CaptainH | 01 juni 2009 | 21:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen jag har lossat slangen till avgasröret där sjövattnet lämnar motorn och jag har

inget större flöde där men tycker det borde räcka för att kyla motorn .jag skall nu plocka ner

värmeväxlaren och se att där inte finns några igensättningar så får jag hoppas att allt funkar

(cirkulationen på färskvattensidan tycks fungera utan anmärkning)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räcker sjövattenmängden?

Ett enkelt sätt att se detta är att känna på slangen som puttar ut vattnet till avgaskröken. Är vattnet varmt är det för dåligt med sjövatten. Sjövattnet ska inte värmas speciellt mycket av värmeväxlaren då vattnet flödar fullt där utan termostatreglering. Lite varmare när motorn går på högeffekt men annars rätt kallt eller lite ljummet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kunde vara intressant att veta hur många liter sjövatten per minut som ska passerar

kylsystemet då kunde man lätt se om det är några förträngningar eller inte på sjövattensidan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tippa att det behövs en dryg spann i minuten vid högeffekt.

10-15 liter per minut.

Om man räknar med att vattnet höjs 20 grader och 10 liter/minut blir det 12kW man kyler bort. Då är vattnet knappt 30 grader nu på våren. Är vattnet 50 grader kyler man bort 24kW och det kanske kan bli det på högsta effekt.

Har du betydligt mindre så kan du nog leta felet i en dålig pump och/eller trångt i intaget eller i slangen upp till Martecen (värmeväxlaren). Eller i värmeväxlaren. Men det kan man alltså känna vid kröken., Vattnet som går ut i kröken och kyler avgasslangen är en bra mätare på detta. Men då måste du köra motorn. Har du en stark aktertamp (eller brygga) så kan du låta motorn jobba vid bryggan så är det enklare att göra det utan hantlangare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått lära  mig att när pumphuset eller impeller till sjövattenkretsen är slitna så ger det att motorn blir varm på låga varv, om varvtalet ökas så sjunker motortempen. Du kan ju utan att byta något pröva denna teori (kunskapen kommer från Fredrik på Drevias forum)

Nu har jag dock bortsett från din kommentar med säkringen som gick, problemet kan ju bero på två helt skilda orsaker.

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...