Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
BMoon

Bräsnlet rinner tillbaka i tanken vid stillestånd

Rekommendera Poster

Har ett lätt störande problem som förföljt mig hela tiden jag haft nuvarande båt. När den har stått still ett tag så tar det en väldans tid att få igång den. Eller rättare sagt den startar lite kort (antar av bensinen i flotörhuset) för att sedan dö. Får sedan veva på startmotorn 10-15 sekunder så den får fram ny bensin från tanken varpå den lätt och fint går igång.
Har man sedan haft motorn avstängd en liten stund är det inga problem men sedan ju längre tid motorn varit av ju längre tid får jag köra på startmotorn.

Min första tanke har varit någon form av läkage men har följt hela ledningen från tank till förgasare utan att hitta något. Upptäckte däremot att tidigare ägare (troligen en rörmokare) har använt vattenledningsrör av koppar och inte bränslerör. Inget fel så långt men vattenröret har ju en bra mycket större innediameter än vad ett bränslerör skulle haft eller för den delen ingångarna på förgasare och bränslepump.

Kan det vara så enkelt att bränsleröret är för grovt och bensinen då inte håller sig kvar i röret utan sakta men säkert rinner tillbaka till tanken? Annars får jag la sätta en backventil vid tanken!



Senast ändrad av BMoon | 24 maj 2009 | 23:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Förmodligen har du ett minimalt läckage på en hög punkt i systemet eftersom bränslet kan rinna tillbaka till tanken ( det kommer in luft där ) och det inte syns något läckage av bränsle utanför nånstans. När pumpen suger så läcker det inte heller och när du stannar motorn tar det långsamt in luft och bränslet rinner tillbaka. Jag har en dieselmotor som hade de symptomen och det var ett litet läckage före vattenavskiljaren på den,det var svårt att hitta.Innerdiametern på dieselslangen är ca 10 mm, jag vet inte vad du har för storlek på din ledning.

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tjockt rör håller större volym än ett tunnare så det tar då längre tid att pumpa fram ny soppa.

Säga att röret rymmer 3 ggr så stor mängd som ett tunt. Då får du 3 ggr så lång tid för att få fram bränsle.

Orsaken är nog ett läckage eller dålig backventil i pumpen. Kan du sätta lite övertryck i tanken, t.ex genom att blåsa eller ställa tanken i solen så kan du se var det läcker. Läcker det inte så är det nog pumpens backventiler. En backventil på inloppet skulle lösa prolemet men det kan vara svårt att hitta en backventil som funkar. Dom släpper ofta igenom lite om man inte hittar rätt modell.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NEJ, eftersom det är en bensinmotor så går det inte att få bensinen att rinna tillbaka från flottörhuset, då skulee den oxo rinna förbi nålventilen UPPÅT, och dt är omöjligt. Alltså är det troliga att det ä en läcka vid skruven eller avtappningsskruven i botten på flottörkoppen som läcker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte bensinen som rinner bakåt. Det är väl luften som dras med av den bensin som förmodas rinna tillbaks till tanken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...