Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Macke75

1 steg fram , 2 steg tillbaka....

Rekommendera Poster

Snacka om att man är på dåligt humör idag...

Efter att ha polerat och vaxat min daycruiser under veckan ,gjorde jag ett STORT misstag.

-Ställde den under ett ekträd hos mina föräldrar då jag hade något småfix kvar innan sjösättning.Av tidigare erfarenhet så vet jag att det kan droppa kåda från trädet ,men den skulle bara stå där en dag tänkte jag.

När jag kom dit idag såg jag att trädet hade fröat över nästan hela båten,varav jag spolade av den.Till min förfäran fanns där bruna fläckar efter fröerna likt kaffe fläckar på större delar av båten.

Provade med y 10 medlet utan resultat.Lät verka som det står på förpackningen (några minuter).Klorin verkade ta det värsta.

Har en fråga ang mitt problem.-Tror ni att fläckarna bleks i solen ,och bör ´ jag vaxa båten där jag behandlat den.

p.s sa till farsan att nu ryker trädet...

Senast ändrad av Macke75 | 24 maj 2009 | 22:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök med polishvax eller rubbing typ autosol. Det finns ett lösningsmedel som heter något i stil med Lim och klotter bort och tillverkas av Nitor.  Mycket bra att ta bort olika fläckar med. Kanske värt att testa. Finns i färghandeln.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känner till problemet med att ha båt under träd... förr bruka jag ha en Hard Top förvarad i närheten av stora träd (vet inte vad det va för träslag) och på våren el hösten när båten låg på land en sväng i närheten av de där stora träden kunde båten ibland se ut som sju sorger och åtta bedrövelser. Löv eller frön eller nåt annat som droppa från träden (nåt klibbigt) så det var fullt sjå att hålla den nåtsänär ren ens om man hade den där en dag.
Ja nåt tvättråd har jag inte för fläckar av ekfrön men jag funderar på tabort fläckborttagning hur det skulle gå.

Hoppas nån botaniker eller annan med bra växtkunskap vet vad som löser detta.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej  gen.

Detta är vad jag har provat med.

T-röd ,biltemas båt cleaner,rubbing div märken ,färg cleaner,Y-10,klorin ,t.o.m special medel från USA som används på extremt skitiga båtar.så starkt att det rök från flaskan när  man öppnade den.Lutar mest åt klorin hållet.-Allt detta problem för 1 dags oförsiktighet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har samma problem  vår hamn så det virvlar ner löv från träd vi hårdare ostliga vindar. Har inte använt klorin och sådant men upptäckt att färgen går bort av sig själv efter ett tid (några veckor). Hoppas det blir detsamma för dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lider med dig, men håller med föregående talare. Även jag har drabbats av bruna prickar efter det oundvikliga regnet av frömjöl som alltid kommer så här års vid min bryggplats. Mina bruna prickar har också försvunnit av sig själva, fast de först verkade omöjliga att tvätta bort. Verkar faktiskt nästan som om frömjölsprickarna uppstår (och bleknar bort) just på polerade ytor...? Förvånad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte om jag kanske är fel ute här... men jag hade några prickar på skrovet när jag skulle vaxa i våras.
Om jag skrapade bort dem innan jag vaxade så fick jag bort dem, men där jag redan hade hunnit vaxa satt skyddade som bakom ett lager glas... helt omöjligt att få bort.

Om du nu testat med polish så kanske du förseglat fläckarna och därmed rår inte de andra medlen på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...