Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
bossee

Va... nån stal båtringen i bryggan...

Rekommendera Poster

Hej,

Hur jäkla lågt får man sjunka? När jag skulle lägga till med min båt vid min brygga idag hade nån snott båtringen i bryggan. Ja sicka gidna tjuvar, en båtring kostar ca 50 kr. Var nedskruvad i en balk i bryggen ca 1 dm med typ fransk träskruv och så den lilla ringen på. Verktyg måste de ha haft för det är inte helt lätt att gänga ur en sån där ring så det kan knappast ha varit snorungar. Jag fattar bara inte varför man tar en annans förtöjningsring. Nu har jag satt dit en ny så får vi se om jag får ha den ifred annar får det väl bli en med genomgående gånga och knäckmutter under balken i bryggan.

Man blir så himla förvånad där nån tar nåt sånt här.
Pengarna struntar jag väl i, en femtilapp, men jag blir lite mörkrädd när folk bara snor en så simpel sak men som man måste förstå att man använder.

Nu återstår att se om de kommer tillbaka och skall ha en båtring ytterliggare...
Försöker de ta båten skall de allt få sig en överaskning.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man slutar aldrig att förvånas över vad folk får för sig att sno.. tragiskt.
Aldrig får man ha sina saker ifred. Själv är jag dock ganska lyckligt lottad med mina båtägodelar men sämre med bilarna..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det vara ju en lite udda stöld må jag säga. Måste la funnits andra ringar än din o ta. Tycker nästan det känns lite som nån driver lite med dig...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag får väl ta det som ett skämt tills vidare... Känns väl kanske lite bättre om man ser det på det sättet. Fast jag skulle nog aldrig skämta med nån annan på det här sättet.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tur inte båten satt fast i båtringen, då hade de säkert snott den ocksåFlört

Vad har du båtringen till?

Låser fast båten?

Tänk på att den ska vara härdad klass 3 precis som kätting och lås. Alltså inte sådan som bilden visar.

Själv har jag bara båtringen till att leda fram kedjan. Den är dragen genom en del av y-bommen och då får de såga av y-bommen om de ska ha loss kedjan.

mvh Roland

post-4060-1394235936,6535_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst går det försvåra för tjuvarna, men risken är att skadorna ökar. Jag själv och/eller kompisar har fått uppleva: Söndersågad akterspegel, avbrutet motorfäste, avsågad Y-bom, fällda träd (30 cm tjock tall med härdad kätting runt).

Sedan flera år kör jag med alla luckor, dörrar och motorer larmade (GSM-larm) och har fått ha egendomen i behåll.

aake

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Roland,

Jag har båtringen att fästa linan i med ryckdämpare. Kätting (klass 3) har jag från stranden under bryggan fram till bryggans framkant och sen klass 3 lås där och vidare med kätting (klass 3) till stävöglan (klass 3) i båten där jag har lås (klass 3).

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bossee

Samma rutiner här, men ett kompletterande larm är bra. Ssk för en fiskare som gärna låser in all fiskeutrustning i båten. Använt larm sedan -91 och sedan dess sluppit inbrott i båten, trots att en gång båtarna på båda sidor om mig blev länsade (Sunnanå hamn, Mellerud, i mitten av 90-talet).

aake

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din ring sitter säkert någonstans i närheten numer. Det var nog närmare till din plats än butiken. Jag har blivit av med sånt smått i samband med sjösättning vid ett par tillfällen i klubben. Trist när man går och misstänker medlemmarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker också det låter som att någon försöker skämta med dig. Ungefär som när en kompis till mig hade inbrott i sin bil för en massa år sedan. Allt lämnades orört så när som på en sak. De stal larmet!

Den påkostade stereoutrustningen med slutsteg och högtalare fick sitta kvar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sparre

Den var bra, vare sig man får tro på den eller ej. Men tjyvar kan gå långt i nedförsbacke för några kronor i vinst. Det senaste jag blev bestulen på var handtaget till min trailerwinch (när jag var ute på fisketur).

aake

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dirken,

Jag tror också att nån behövde en båtring i alla hast och att den numera sitter i nån annans brygga/plats i närheten.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

aakeoe,

Jo jag har larm/aktivt söksystem i båten (vilket osv vill man inte skylta med här).

/Bo

Senast ändrad av bossee | 25 maj 2009 | 11:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det stämmer att folk snor vad som helst.

Kan ni fatta att min båt blev av med ca en meter relingslist i fören? Någon har alltså karvat två snitt, ett ca en halvmeter från fören på styrbodsidan och ett motsvarande på babordssidan, och därefter snott biten däremellan...

Har jag rekordet nu på att ha drabbats av den onödigaste stölden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittills i år har jag blivit av med:  sladdlös borrmaskin under pågående arbete med båten innan sjösättning.  En med färg märkt vattentunna som användes för konservering av den gamla båtens motor.  En bra grilltång som nu förmodligen ligger i någon annan båt i klubben.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är säkert. Jag såg bilen efteråt. Tjuvarna hade plockat bort bakre sidorutan (utan att krossa den) och fint lagt in den i baksätet. (Det var en coupé, ej limmade rutor utan den äldre typen). Sedan hade tjuven klättrat in genom rutan och ned i baksätet. Sedan kopplat loss kabelhärvan under instrumentbrädan och monterat ur larmet med dess komponenter, utan att larmet gick. Tror tom de plockat bort sirenen under huven också. Stereon hade sådan där löstagbar front, så den lämnade de kvar som sagt, men även högtalarna i hatthyllan, baslådan i bagageutrymmet plus slutsteg. (De kanske inte visste att det fanns).

Imponerande jobb (måste tagit en bra stund), plus rätt kyligt får jag lov att säga. Fast, det är förstås inte så kul att bli drabbad...

Det är väl cirka 15 år sedan nu. Tror det var ett sånt där Defa-larm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag stjäl alla mina riggbultar från Dirkens mast!
Tyst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fundera på att skaffa ett larm för larmet så de inte snor det också.

Men risken finns ju att någon snor larm larmet. 

/Roland

Senast ändrad av Ringhede | 25 maj 2009 | 18:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har som livsinställning att jag varken tror på tomten eller tjuvar. Upptäckte dock förra helgen att min gamla bojsten var försvunnen. Hade lagt den på grunt vatten precis bredvid bojekan samt satt upp en lapp på klubbens anslagstavla om att bojsten säljes. Svårt att tro annat än att den återfinns under någon av hamnens bojar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Roland,

Jag tror dock de får mycket svårt att hitta mitt larm. Dels litet dels inga sladdar som leder till larmet. Gömt så de måste börja såga isär båten för att hitta det och det tror jag inte de har tid med som är ute på såna turneér. Tar de nåt så tar de väl hela båten men då kan jag spåra den eller rättare sagt det finns annat folk som kommer att spåra upp den.
Går ju inte att gardera sig för allt, jag har lagt mig på en nivå jag tycker är vettig både ur teknisk synpunkt och ekonomisk (jag har max rabatter i försäkringsbolaget m h t stöldskydd så ingen idé att fläska på med mer åtgärder för den sakens skull i alla fall).

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag blev av med mina arbetsskor som jag lämnade på bryggan för att de var så skitiga... Jag var borta i ca 10min och det räckte! Haha vilket kap!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

mig har dom inte stulit små grejor av, reservdunkar med bensin har de stulit även när jag kedjade fast tanken i ratten tog de den tur att de inte tog ratten kanske :D valborg var det några som lånade båten till o festa i :S dock tog de inget den stog på land dom drog av presseningen o kapellet o lyssnade på musik, låt min båt va!! men blev av med min förra båt stog massor lite nyare OLÅSTA båtar jämte min fula,trasiga båt men dom tog min iaf,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...