Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
EliasJ

Bygga ljud i sportbåt.

Rekommendera Poster

TjenareTjenare Cool

Nu är det så att jag tänkt bygga ljud i min sportbåt. Och jag har fått tag på två st 12 högtalare, och tänkte köpa stereo (499kr) och slutsteg (599kr) imorgon, sakerna är inte gjorda för båt (marint). Båten har kapell så att inte regn vatten kommer in. Men fukt kommer det ju troligtvis bli i båten. Hur tror ni högtalarna m.m kommer fungera efter några veckor? Är det någon som har icke marint ljudsystem i båten och har några tips? Eller är det ingen ens ide att försöka bygga ett ljudsystem i båt som inte är för marint?

Mvh // Elias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom kommer förmodligen klara sej denna sommar iaf... skillnaden på en marinhögtalare å en vanlig till bil är väll att konen tål vattenstänk. Om du klarar dej från de då borde de va löngt.

Sen om ett steg för 600:- klarar att driva 2 12 basar nå vidare vette fan.

Köp begat för samma peng så får du bättre prylar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar :)

Hade tänkt mig o köpa Art nr: 24-788 på www.biltema.se Cool Nått o ha?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En marinhögtalare kan du skölja med vatten medan en bilhögtalare klarar lite fukt så länge du inte köper en med papperskon förstås. Jag har själv vanliga bilhögtalare i båten men de sitter skyddat så det inte kan stänka vatten på dem.

Jag har inte riktigt förstått hur du ska bygga ljudet med 2st 12 högtalare? Du menar 2- eller 3-vägshögtalare då eller? Inte bara 2st 12 basar? För då måste du ju ha nåt mer om det ska kunna låta normalt.

Sen om slutsteget klarar driva...allt handlar om vilka krav du har, och vilken budget.

Ligger du i havet eller nån insjö förresten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är nog bättre att banta till en 12a och plasta in den i nåt fack eller dyl. Och du måste ha ett framsystem om det ska göra annat än blurra när du spelar.

Bygg in tolvan och slutsteget bak nånstans. Fäll in ett par halvsmå högtalare med diskant / mellanregister fram.

Viktigaste är att du kan skydda ljudet från regn o vattenstänk, annars går det sönder väldigt fort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tacksam för alla svar Tungan

Min plan var att bygga en baslåda med 2 st 12 basar som ska stå på golvet bakom förar sätet. Sen tänkte jag ha 2 st mindre typ 6 fram i båten tillsammans med stereon. Slutsteget var planerat att sitta under mitt lilla fördäck.

Båten ligger i vänern Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du bygger in basarna i en låda som står bakom förarsätet, blir de då skyddade från vatten? Tänkte om ni badar och så...kan det vara ett alternativ att även sätta basarna under fördäcket?

Vad gäller slutsteget, om din budget inte sträcker sig längre än 600kr så skulle jag personligen försöka hitta ett begagnat slutsteg av bättre märke på blocket.

Kommer du inte driva dina 6,5 med något slutsteg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena!

Här finns en tråd om att installera stereo i båt. Den är dock storleken mindre än vad du tänker bygga. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=274374

Jag skulle rekommendera att du försöker få hjälp på ett HiFi-forum istället för mer detaljer om själva bygget.

Det är rätt så självklart att ditt bygge inte kommer att klara av regn eller vattenstänk. Det kan även vara bra att ta ut högtalare, slutsteg och bilstereo under vintern för då kan det bli väldigt hög luftfuktighet.

Sedan förstår jag inte varför du måste ha så mycket ljud mer än att det är kul att bygga. Så stora basar drar väldigt mycket ström samt att du kräver en väldigt stabil båt för att det inte ska bli vibrationer och skrammel när du spelar musik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är tveksam till att någon audiofil skulle förbarma sig över någon som vill bygga in 2st nonamebasar i en låda drivna av ett biltema-steg för 600kr... och jag är lika tveksam till att han kommer ha nytta av den infon han får där. Jag tvivlar på att det finns uppgifter om basarna så att en eventuell låda kan optimeras. Det är antagligen heller inga pro-basar vilket gör millimeterjobb helt onödiga.

Men det kanske är min tro på mänskligheten som är naggad i kanten, för att citera en politiskt spetälsk makthavare.

Jag förstår att han vill ha mycket ljud. Jag vet också att skit in är skit ut. Men va tusan gör man när budgeten är begränsad...

Håller med om att högtalare och prylar ska ur båten under vintern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HejHej :)

Okej nu ska vi se, hade tänkt mig och ha ett skydd över baslådan av t.e.x kapelltyg som man kan dra över när man ska bada eller något . Dom främre högtalarna hade jag inte tänkt köra via ett slutsteg eftersom jag är nöjd med ljudet som redan är.

Slutsteget har jag fått tag på en nytt/demo av mycket bättre kvalite och för en hyffsad peng på en ljudfirma här i stan.

Ska komma ihåg att plocka ut ljudsystemet till hösten, hade inte tänkt på det Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du bara tillräcklig effekt är det ju inga problem att plugga sexorna direkt i stereon. Vad är det för demosteg du hittat? Snåla bara inte på kablar o sånt utan köp kvalitet. Det lönar sig i slutändan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...