Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
j_bk

Erfarenhet kring segeljollar? Se hit

Rekommendera Poster

Hej alla segeljolle proffs! 

Jag har fått uppdraget att göra mig av med en segelbåt. Det var på min farfars uppdrag, och jag tänkte jag kan nog tjäna lite på den om jag lägger ner tid på den. Jag har kört lite polish och båt vax på den svarta botten så länge men inte gjort något åt resten. Den har ett blått kapell, försegel, och storsegel, samt ett par åror. Allt är i relativt bra skick, dock ingen båtvagn. Vad tror ni man kan få för en sådan båt? Märket är inte speciellt populärt vad jag vet, en Doering Boot. Men ni kan säkert mer än mig, vad är ett sådant ekipage värt om jag skulle sälja det? Hoppas ni kan hjälpa mig för jag vill snabbt bli av med den.

Tack på förhand en före detta seglare :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom denna båttyp inte är vanlig i Sverige och det är här du ska sälja den? så får du känna dig för. T.ex sätta ett pris som du minst vill ha och sedan får köparen bjuda över om du får flera intresserade.

Vi sålde en Optimist för några år sen och det var hett så det förslår.

Anledningen var då att barnen skulle på seglarläger där Optimist var vad som skulle läras ut att segla. Då går det inte så bra om föräldern har köpt nån annan variant. Visserligen går det lika bra att lära sig segla i den tyska båten men sen är det färstås kappsegling som är det roliga och då gäller det att båten klassas in som Optimistjolle. Det är det inte alla Optimistjollar som klarar ens.

Då kallas det optimistjolle med liten begynnelsebokstav och är värt en tiondel. Knappt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...