Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
zolp

Extremt skumt problem efter tankning!

Rekommendera Poster

Hej, finns det någon ute på vattnet som haft ett liknande problem?

Beskrivning:

Förra året fick jag ett mycket lustigt problem efter att ha tankat ute vid Vaxholm. Efter ca: 500m så började båten gå dåligt och dog efter ett tag. Efter att försökt starta den så gick den igång igen och jag kunde fortsätta färden utan ytterligare problem.

Ny tankning vid Bullandö, samma mönster igen. Fick dock till slut igång den igen och inga mera problem uppstod.

Ny tankning vid Islinge, samma mönster igen. Fick igång den efter ett tag och sedan gick den som en klocka.

Mellan dessa gånger har jag bytt bränslefilter flertalet gånger, kollat tändning mm mm.

Vid det här laget var jag förbannad och trött, vatten i tanken? Det var något jag uteslöt. Skräp i tanken, mest troligt vilket gjorde att jag pumpade upp all bensin och förvisso fick upp en del mindre skräp partiklar. Dessutom lossade jag bränsleslangen före bränslefiltret och blåste med tryckluft samt bytte filter igen.

Årets första tankning idag, samma j-vla mönster igen. Båten dog dock inte helt utan gick dåligt i några sekunder för att sedan fortsätta som vanligt.

Någon som vet vad detta kan bero på?

Mvh

Christer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Låter som om luftningen av tanken är igensatt/dålig.

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blir det bara efter att du har tankat.. Inte annars när du startar och kör iväg..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problem med tankens avluftning tycker jag låter som ett bra tips, skall genast prova blåsa rent det med tryckluft.

När jag tänker efter hade jag ett liknande problem med avluftningen för gasolen, röret av delvis fullt med kalkavlagringar vilket lite trycklyft senare löste.

Tack för tipset.

/C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Symptomen uppträder endast efter tankning!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Christer!

Det kan väl inte vara så enkelt att du har skit i tanken så varje gång du tankar rör du upp skit (ev)flagor som sätter sig i sugledningen då hjälper det inte att byta bränslefilter

Mvh MJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej du

Tror också på luftningen.

Kan det vara så att du har ett vattenlås på slangen till avluftningen och när du tankar så blir det bränsle i avluftningsslangen som blockerar ventilationen. När du sedan startar får du vakum i tanken och motorn stannar/går dåligt sen sugs bränslet ner i tanken och ventilationen funger som den ska tills du tankar igen då allt upprepas igen.

/Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För er information kan jag meddela att felet uppstod pga. felaktig termostat val. Motorn var helt enkelt för varm vilket medförde att bensin förångades i förgasaren och detta blir en propp som gör att bensinen inte kommer fram. När motorn väl hade kallnat och kylningen fungerade som vanligt.

Något som tidigare tydligen har varit ett problem på vissa Volvo motorer. En lösning har varit att sätta en tjockare bakelit packning mellan förgasarna och motorn.

Jag bytte själv termostat till en som öppnar tidigare därmed försvann problemet.

/Crille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...