Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
me_jkpg

microbrytarfel? eller motorn dör när ja läger i backen

Rekommendera Poster

Hej har en Bayliner 2455 -89 med cheva 5,7 V8 och ett OMC Cobra drev.

Skulle provköra idag(jungfruturen) men båten gick bara på 4 av 8 cylindrar.

Motorn dog när ja la i backen,men framåt gick de bra men gick kanske 8-9 knop på 

full gas.De va gnista på alla cylindrar men fyra av tändstiften va blöta med bensin.

de va dom två mellersta 3 och 5 på ena sidan och dom yttre 2 och 8 på andra sidan

som ej funkade trots gnista. i övrigt är motorn lättstartad och går jämt men dock ej på alla

cylindrar....Kan detta bero på microbrytare

har fått höra att dessa kan störa,men för mig låter de otroligt att de kan störa ut fyra cylindrar så 

dom inte alls går.de är nybytta limpor och knän och har bytt olja tre gånger så de är inge vatten i oljan.

så ja tror inte de ska vara något fel på kolvringar eller ventiler så detta borde inte vara felet

oljan ser jättefin ut på stickan.

kan de vara så att de är fel kopplat på fördelarlocket? 

hoppas på svar och att de inte blir en alltför kostsam historia,vill ju kunna njuta av båten i sommar

tack på förhand Mattias

 

post-10006103-1394235936,4684_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom igen nu där ute och hjälp Mattias att lösa detta problem !!!

 

// Rickard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändföljden är viktig, varje cylinder måste tända i exakt rätt ögonblick. Med åtta kablar (?) från samma fördelare blir det väl inte helt självklart - utifrån kablarnas längd - att avgöra vilken som hör till respektive tändstift.

Vid fel tändföljd kan alltså en cylinder aktivt motarbeta motorns rotation, och som bäst nog bara vara ett dött påhäng. Så där ansamlas nog gärna bensin som inte antänds, stiften blir just blöta eller ev sotiga. Så mitt råd blir: Se till att tändföljden verkligen stämmer, googla eller fråga dig fram!

Fråga: Vad tusan är mikrobrytare i detta sammanhang, för mig är det extra små panelmonterade vipp-strömbrytare ...!?? Oskyldig

Mvh Thomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

För några år sedan hade jag en Bayliner Trophy till låns ett par dagar. Jag råkade ut för exakt det problemet du beskriver. Motorn dog så fort jag försökte backa ut från bryggan.

Vid något enstaka tillfälle var det dock möjligt att få igång den = turen tillbaka till ägaren. Det visade sig sedan att det var microbrytaren som enligt uppgift satt i reglageboxen som krånglade. När den väl blev bytt gick båten som vanligt igen.

Mitt tips är därför att kolla den möjlga felkällan.

Lycka till!

Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

microbrytare nr 58-60 det är viktigt att brytaren ligger i jacket eller utaget i armen nr 37 ,en växelwire som går tungt kan framkalla detta problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack på förhand för alla svar,ska genast titta över detta och se om ja får de till att fungera!

Mvh Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...