Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
wahlis

Enkelt sätt att skifta ankare på linan

Rekommendera Poster

Hej,
Jag skulle vilja veta om det finns något bra och enkelt sätt att använda en och samma ankarlina till ett par olika ankare? När jag ställde denna fråga till en försäljare på Seasea i helgen så blev svaret att man skulle använda sig av en schakel men det känns som att den kommer börja kärva ganska snart när den varit i kontakt med vatten.

Är det någon annan som kör med samma lina och flera ankare?

Jag skulle kunna ha en separat lina till ett andra ankare men tyvärr så är hålet till förvaringen av ankaret för litet vilket gör att jag måste lossa ankaret från linan för att kunna lägga undan det.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte, varför ska/vill du byta ankare hipp-som-happ, vad är motivet tll behovet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag har jag endast en dragg och dessa blir ju små när de är ihopfällda, men de flesta andra typer av ankare är rätt klumpiga. Mitt hål där ankaret och lina skall ned är inte större än 15 cm i diameter och detta gör att om jag skall kunna använda något annat ankare så behöver jag kunna koppla loss detta på ett enkelt sätt från linan. Visst kan man ha externa lösningar där man lägger eller hänger upp sitt ankare men detta har jag i dagsläget inte möjlighet till på min båt.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon typ av karbinhake/spärrhake borde väl kunna fungera att ha i ändan av ankarlinan.. det finns även sådana som man skruvar för att låsa har jag för mig.
Om linan är förtjock för karbinhaken så kan man ju använda t.ex. ett schackel först..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Hur stor båt har du. Det är avgörande hur stort ankare du behöver. Bruceankare 2 kg. Har en diameter på ca 19 cm.Eventuelt kan du trä ner det i hålet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du tittar i hans sjöbod så ser du att han har en Nidelv 24 på 1800kg..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte en schackel kärvar jättefort. Du får la ha en tång eller något att vrida med i hålet i beredskap om den kärvar. Finns ju i rostfritt också!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag är noga har jag också behov av två ankare och har alltid knopat fast dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fäst ett ankare i varje ände...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En knut är det snabbaste, säkraste och billigaste.

Lär dig att göra ett pålstek. Den håller för belastning och är lätt att lossa och tar 2 s att göra efter ett hundratal försök.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fetta in gängorna så skyddas dom väl hyggligt mot korrision samtidigt som det går lättare att skruva, eller sätt en karbinhake med spärrfunktion, vad dom nu kallas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma sak som jag tänkte svara igår kväl...

Din båt väger inte speciellt mycket. Byter man ofta skulle jag lätt köra på det förslaget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Merxhake låter som om det kommer att gå åt en del ankare...
Varför inte slå på stort och köpa rostfritt schakel?
Och var förvarar du det större ankaret som inte går ner i hålet, kan du inte ha extralina där så slipper du hålla på och byta - låter inte rätt i mina öron!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte själv försöka med en spärrhake i 10mm gods, art.nr: 11083 hos SeaSea. Den var lite för kraftig för mitt ankare (hålet i ankaret <10mm ) så jag fick sätta en rf shackel imellan men den passade mycket bra på ankarbandet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

eller så kan du ta en 100-lapp och köpa 5 schakel. Det lär räcka öven en sommar...Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en galvad schackel mellan ankaret och kättingen som jag bara lossar vår och höst, den har funkat i 20 år utan att kärva, har inte ens kommit på tanken att smörja in den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart kan man ha olika ankare till samma lina. Jag har en ankarolina 56 m och vanlig 50 meters tamp. I ändan på tampen har jag splitsat fast en KAUS. Detta för att annars är det risk att tampen kan skavas av. I kausen och i ändan av ankarolinan har jag en rostfri schackel. På gängorna har jag smort med lite fett.

Detta gör att jag kan variera ankare. Jag har en dragg som jag har som dagförtöjning, ett bruse med 3 m grov kätting och nåt ankare vars namn jag inte vet. Detta gör att jag alltid kan använda rätt ankare vid rätt tillfälle och variera om jag ankrar med ankarolinan eller med tamp. Dessutom kan jag länga ankarolinan med tampen och få 106 m ankarlina! (när det nu kan behövas kanske i en nödsituation). Kedjan kan oxå lätt flyttas mellan ankarna.

Så åk och köp en kaus och två schacklar! Schacklar med lite fett på gängorna kärvar inte! Glöm inte att dra åt schackeln med ett verktyg! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får tacka för alla bra förslag som inkommit på min fråga, som det ser ut just nu så lutar det nog åt den lösning som finns i det sistnämnda inlägget, skall prova det i varje fall. Detta är inte en fråga om kostnad eftersom det handlar om relativt små pengar det är mer en fråga om att hitta en praktiskt lösning som man inte bli vansinnig på när man väl är ute på böljan den blå.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...