Daniel_B 0 Postad 24 Maj , 2009 Hur vanligt är det att man inte har länspumpsutrustning i båten..? Hittade denna notis och började fundera.. skulle själv aldrig ge mig ut i en båt på längre sträckor utan att ha möjlighet att länspumpa om något skulle hända.http://www.wighsnews.se/nyheter.php?nyhet=Blekinge--Sjoraddingsuppdrag¬isid=45845 Enda båt som jag inte har haft länspump i är plastekor i mindre insjöar.. men där har jag ju öskaret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainHowdy 1 Postad 24 Maj , 2009 Det var ju jäkligt dumdristigt att åka runt utan länspump. Jag har både elektrisk och manuell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 24 Maj , 2009 Tyvärr finns det folk som köpt båt utan att ha nödvändiga sjökunskaper. Därför händer det tyvärr att elementär utrustning saknas. Tack och lov att det ändå oftast går bra. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 24 Maj , 2009 Jag har både el. och mekanisk. Nu har jag också kompletterat den elektriska så den själv sätter igång om vattnet stiger hos kölsvinet. Detta efter att ha läst om seglare som kommit ner i båten och durkarna flutit omkring. Har man fullt upp med att styra så kanske man inte kommer ner på flera timmar och då vill man gärna veta om att nåt har hänt. Våran elektriska pump låter nåt alldeles förfärligt och är i sig själv en varningssignal ocg samtigigt redan igång och skyffla vatten. Smart så det förslår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pheubus 2 Postad 24 Maj , 2009 Installerade en elektrisk länspump nu i vintras och den är inte bara ypperlig i säkerhetssyfte utan även vid tvättning av durk och insdan av skrovet. Bara att skölja med vatten som sedan pumpas ut automatiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 25 Maj , 2009 Jag har funderat på att skaffa en automatisk länspump, alltså med inbyggd nivåvakt. Har vanlig manuell elektrisk idag. Det jag tvekar inför är det jag läste om de som fick läck i bensintanken och den automatiska pumpen pumpade ut all bensin i hamnen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 25 Maj , 2009 Länspump och länspump. Jag kommer ihåg vad som stod i min lärobok för förarbeviset en livrädd man med en pyts är inget dåligt alternativ till en high-tech länspump... :-) Men föralldel, en pump som startar automatiskt och låter ordentligt nere i ruffen kanske man ska ha... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 25 Maj , 2009 Har en automagisk ellänspump, saknar dock manuell. Egentligen ska man väl ha både ock, men en elektriks kompletterad med en hink får duga! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Maj , 2009 I min förra båt hade jag en mauell länspump som jag kunde pumpa när jag stod vid rodret och en som satt inne i ruffen, samt en elekrisk. I min (för mig) nya båt finns en manuell inne i däcksalongen. Jag har dessutom dragit en slang för att sätta en elektrisk innom en snar framtid. Som Anders_st och Peter_K var inne på så är ju den effektivaste länspumpen en rädd man med en spann När jag började segla var det med min scoutkårs bohusjulle. Det var en gammal båt med många torrsprickor. De under vattenlinjen gick ju igen hyfsat, men de ovanför vattenlinjen truttnade aldrig utan där läckte det in en hel del vatten om man seglade henne hårt. Kårchefen, som var gammal seglare, brukade skämtsamt säga att det var en båt som det behövdes tre man för att segla. En som kryssade, en som länsade och en som ropade på hälp. Det finns några saker som jag tycker är viktigt. Att seglen går att reva på ett vettigt sätt. Att det finns ett par tre kompletta ankarutrustningar av olika dignitet ombord, klara att användas. och att det finns utrustning för att länsa båten vid behov. tommy Senast ändrad av toaen | 25 maj 2009 | 14:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser