Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Galvin

Förgasarproblem Solex B20

Rekommendera Poster

Jag har problem med min B20 AQ130 motor och jag tror att det är problem med förgasarna. Problemet började med att förgasarna inte gav någon bensin. Jag kontrollerade att det fanns bensin i förgasarens kammare och att det kommer fram bensin i bensinslangen. Provade därefter att rengöra förgasarna med tryckluft, och luften går igenom systemet. Köpte sedan 2 kit med nya acc. membram, packningar, nålventiler m.m. och därefter kommer det bensin ur förgasarens rör när man pumpar med gasreglaget. Mortorns startar. Problemet är att det inte kommer någon mer bensin om man inte pumpar med reglaget. Vad är det som påverkar detta? Jag har justerat volumkontrollskruven från max inskruvat läge med att skruva ut den ett halft varv i taget (läste någonstans att den bör vara utskruvad 1½-2½ varv från maxläge. Nu kommer jag ingenvart då min kunskap slutar över hur det fungerar. Tacksam för tips över vad det kan vara för problem och hur det fungerar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prata med montörerna på en Volvoverkstad. Det fanns förr i alla fall alltid en mek. som var speciallist på Solexförgasare, och dom ännu känsligare SU-förgasarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag har en manual till solex förgasarna någonstans. Om jag hittar den kan jag maila över den till dej. Har också haft en del problem Uffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Martin

skulle gärna oxå vilja ha en manual mailad.... tack på förhand /Martin cim03mj2@m.lth.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle troligen också behöva en manual. Finns den elektroniskt så du kan skicka den eller kan du tipsa om var man kan få tag i den vore jag väldigt tacksam.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kommer bensin. Jag har satt en liten transparant backventil innan förgasarna, och där ser jag att det finns bensin. Har även provat att koppla loss bensinslangen från förgasarna, och när jag gör startförsök så pumpar den på bra med bensin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst bosse

Fick du tag i nån manual? är också i väldigt stort behov av en mvh bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Ceddy

Att det kommer bensin när du pumpar på gasen beror på att det är axpumpen som går in! När man gasar så skjuts det in en extra dos bensin som i sin tur gör att motorn får mer kraft att öka i varv som sen resulterar i mer fart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Ceddy

Att det kommer bensin när du pumpar på gasen beror på att det är axpumpen som går in! När man gasar så skjuts det in en extra dos bensin som i sin tur gör att motorn får mer kraft att öka i varv som sen resulterar i mer fart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Har två Solex fallförgasare på en AQ145A (4-cyl.) Jag har nu ett likartat problem som ditt och gjort samma åtgärder som du gjorde. - Soppan kommer fram till förgasarna - Tändningen är perfekt och motorn startar på startgas - Noggrant kollat inställning av vevaxel-mellanaxel-kamaxel-fördelare och den är korrekt. Men det kommer inte fram bensin/luft blandning till cylindrarna så den tänder inte (men direkt på startgas). Löste du ditt problem och vad var felet? Mycket tacksam för svar från dig och även tips från andra. Häls/Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Thomas. Jag köpte två nya förgasarkit från Misab i Göteborg, och trots att jag hade rengjort, hade nya acc. membran m.m. så ville det inte fungera. När jag pumpade med gasreglaget så fungerade motorn en kort stund för att åter stanna. Felet var att de nålventiler som följde med förgasarkiten inte var av exakt samma längd som de ursprungliga, vilket fick till följd att flottören inte kom upp till sitt rätta läge, vilket i sin tur gjorde att inte bensinen inte fylldes upp tillräckligt i kammaren. Efter bytet till de gamla nålventilerna så gick motorn igång, och efter justering av tändning och annat så gick båten bra. // Galvin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Polle

För min del gjordes en ordentlig rengöring av samtliga ventiler i förgasarna, rubbet plockades isär och blåstes igenom med tryckluft. Efter ihopmontering och ordentlig synkning funkade det perfekt. En annan gång råkade jag ut för ett läckande membran i bensinpumpen. Den lyckades då pumpa bensin vid tomgång men klarade inte högre varvtal. Skadan på membranet var inte ens synlig för ögat. En auktoriserad verkstad kan mäta upp erhållet tryck om man inte vill chansa och byta ändå. Membranet är tyvärr svindyrt (ca 1000 kr).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kolla på www.misab.se/solx.htm där kostar ett acc. membran 200:- om man inte vill köpa hela hela servicesatsen (kostade ca: 700:- förra året) // Galvin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Polle

Min prisuppgift på ca 1000 kr gäller membranet i bensinpumpen, inte eventuella membran i förgasaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

AQ145A - ojämn tomgång. Hej och tack för tips och råd. Nu startar motorn utan problem och jag har finjusterat förgasare, tändning mm enl boken. MEN ett problem kvarstår: Tomgången går ojämnt. den går i 10-20 sekunder på ca 900 varv och sen går den upp till runt 1100 varv i ca 10 sek och sen tillbaks till 900 varv. Och så fortsätter det. Har någon något tips vad felet kan vara och hur fixar jag det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag tar gärna en manual jag med om du hittar den.för min behöver ställas om. tack på förhand : micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag tar gärna en manual jag med om du hittar den.för min behöver ställas om. tack på förhand : micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst knekten

Hej. Vore också tacksam för en Solex manual. knekten@passagen.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här också (manual) arnetammer@spray.se :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tar gärna en manual jag med om det finns!! thobiaslinden@hotmail.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tar en manual om de finnes. bossebus73@hotmail.com MvH Bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tar gärna emot manual till solex 

Tack på förhand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tar gärna emot solex manual.

Tack på förhand Bosse

bolith@spray.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...