Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
strober

Köpa 12V till 110V converter i Sverige?

Rekommendera Poster

För att kunna driva min 110V TV/DVD i båten då man inte är ansluten till landström så undrar jag var i Sverige man kan köpa en billig 12V->110V konverter? Effekt på utrustning som skall drivas är endast 45W

Senast ändrad av strober | 24 maj 2009 | 16:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte din tv fungerar via antenn här i Sverige pga av olika system. Dock kan du ju använda dvd.n om du skulle hitta en omvandlare. Tror det är ebay m.m som gäller för att hitta en.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är sant att den inbyggda antennmottagaren inte fungerar i sverige, men jag har 12volts digitalbox för fria kanaler och en 12V digital TV-antenn, så det ska inte vara några problem att se på tv :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok. Vet bara att man inte kan köpa en tv i usa för den fungerar ej här. Så var de förr iaf. Varför har ja ingen aning Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där har väl att göra med hur ofta bilden uppdateras?  I Europa 50 ggr/sek (Hz)  I USA 60 HZ.

Senast ändrad av Terrafobica | 24 maj 2009 | 18:20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja för det första är det ju i en gammal amerikansk TV en NTSC mottagare istället för PAL, och för det andra dessutom endast för analoga signaler. Nu gäller ju endast digital signal...  i Sverige heter den DVB-T

TV:n vet jag inte om den bara klarar att visa NTSC eller även PAL. Men det kvittar ju eftersom jag tar signalen från digitalboxen där man med säkerhet kan ställa in NTSC som output.

Senast ändrad av strober | 24 maj 2009 | 18:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TROR DET ÄR LÄTTARE att hitta en tv som går på 12v. dom flesta småapparaterna går på 12v, bla limited label nått lågpristjafs som säljs på siba. har en själv, fimpa trafon som hänger med bara o kör 12v.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såvitt jag lärt mig kostar det många watt att trimma upp 12 v likspänning till 110 v växelspänning, alltså blir din effektförbrukning långt mer än 45 watt. Skulle rekomendera samma lösning som i långtradare, skippa convertern och köp en 12/24 v tv istället. Dessa kostar inte längre mycket mer än en converter av god kvalitet.

http://www.seasea.se/SectionList.aspx?CatID=3210

Mvh Andréas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

även om det drar en del på batteriet är det för mig inte ett alternativ att köpa TV-utrustning för ca 5000 kr då jag antar en 12V->110V konverterare är avsevärt billigare. Fler tips på var man kan köpa, förutom Ebay?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en som jag inte använder.

Maila mig:  soren@larmass.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...