Gå till innehåll
måndag 23 september 2024
Mr_Moore

Växelproblem Evinrude

Rekommendera Poster

Får nog inte i båten idag, om inte någon vänlig skäl kan komma med lite tips.

Problemet var att jag inte fick i framväxeln. Motorn jag har är en Evinrude VRO 50HP -91. Sen skulle jag ge mig på att försöka justera på justerskruven på wiren i motorn. Detta har ju inte gått så bra. Antingen får jag framväxeln och neutralen att fungera, inte backen. Eller tvärtom. I vissa fall har jag inte kunnat få i neutralen. Verkar som om utslaget på reglaget på motorn är större än vad växelwiren ger. Men detta är bara en gissning. Finns det fler justermöjligheter.

Kan sägas att jag tycker det är ett glapp i ändan på växelwiren, den svarta plasthylsan som anlsuts vid motorn. Det har ju alltid fungerat fint förut, vet inte vad som hänt nu. Kan väl sägas att vi hade växeldrevet nere under vintern. Men växlarna verkar ju fungera när jag kopplar bort wiren

Några tips..... Snart desperat som jag försökt att justera......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förvånad oj ooj..ja det finns andra ställen att justera... som för den saken skull inte skall justeras, det hänger nog ihop med att du kanske vid isär tagningen lossat växelspaken nertill ?? då brukar man i regel få problem efter ha satt tillbaka grejerna.. annars lossar man den genom att lossa startmotorn o där igenom komma åt skruven för att frlilägga växelarmen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och vad hjälper det att frilägga växelarmen... vad ska jag försöka med?

Växlarna går ju i, men det verkar vara ngra milimeter för mycket mellan fram o bak växel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om du nu lossade armen nertill vid demontering är det också där troligtvis du får försöka justera..i o med om den inte sitter exact lika vid montering får man dessa fel...skruva övre justeringen till mitten och försök att skruva nertill så att det fungerar gör sedan finjusteringen på övre..lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter mycket justerande så fick jag det nästan att fungera. Neutral, ok. framväxel ok, neutral ok, backväxel, nästan ok. Hoppas i ordentligt om man gasar till lite.

Känns som min wire inte ger riktigt lika långt utslag som jag vill. Men hittar inte hur man kan justera detta.

Några mer bra förslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ledsen men tror det enda du kan göra är att lossa växelhuset och justera armen antingen upp eller ner..dvs skruva den upp eller ner...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...