Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
Hofffa

Bygga om Landström???

Rekommendera Poster

Hej !!  Någon som har ett bra tips hur man bygger om landström från Amerikanskt till svenskt??? Måste man byta allt??  Tacksam för svarGlad   / Hoffa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj. Har harvats i forumet igenom 50 gånger. Sök på landström.... :-)

Vill du behålla 110V prylar; sätt in en 220V - 110V fulltrafo så får du galvanisk isolation på köpet. Alltså en full trafo, som har separat primär och sekundär-sida. Måste ha rejäl effekt så det blir en hyfsad klump på 10-25 kg. Kolla hur många watt dina tilltänkta prylar dra. Lika mycket VA ska trafon ha, med marginal.

Vill du bygga om all el till 220V; jag skulle byta alla kablar o uttag i båten. Och sätta i en landströmcentral med jordfelsbrytare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns väl ingen anledning att byta kablar eftersom dom högst troligt är med råge godkända även enligt våra mått räknat. Att byta urtag kan man väl göra om dom är av den amerikanska typen där våra stickkontakter inte passar.

Att sätta in en landströms central med jordfelsbrytare om det inte finns låter vettigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Vilken taktik du väljer beror främst på hur mycket utrustning du har kopplat till det gamla 110V systemet. I min båt saknades både micro och varmvattenberedare så den enda 110V förbrukaren jag hade var batteriladdaren. Jag valde därför att installera en ny landströmsenhet (1.290:-), en ny batteriladdare (1.390:-) och ett nytt uttag i ruffen (35:-). Jag återanvände anslutningen i båten och landströmskabeln som jag bara byte anslutning på i land-änden. Precis som redan nämnts så kan man säkerligen återanvända kablageet från 110V men jag ersatte dessa då den nya landströmscentralen inte skulle placeras på samma ställe som den gamla.

Om du väljer att använda transformator 220V-110V så tänk på att den låter en del. Det kan därför vara en mindre lyckad idé att placera den i ett stuvutrymme under kojen. 

/Christian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på att vissa USA 110v apparater går på 60HZ, t.ex. kylskåp och microugnar och kan ta skada av vårt 50HZ. HZ-talet ändras inte när Du transfererar ström från 220 till 110V.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,byt ut 110 volten,finns ingen anledning att hålla på med den,snart vill du ha en beredare eller nåt,väldigt enkelt att göra,faktiskt bara 3kablar att hålla på med,det har jaf gjort idag,men glöm inte jordfelsbrytaren,köp en portabel,kostar bara hälften

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du några exempel på detta?

Har grejat importbåtar i tio år och det fungerar alltid. Något längre effekt bara. Den enda 60hz grejen som inte fungerar är batteriladdaren. De modernare går oftast på både 50/60hz

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Hoffa!

Det är naturligtvis upp till var och en hur man vill göra och oftast är det kostnaderna som styr. Har man en relativ ny båt från 2000 talet så varför byta all utrustning när det går att införskaffa en transformator 230 - 110 volt som löser problemet för under 3000:-.

Att produkterna skulle ta skada stämmer inte. Vi har 50 Hz i Sverige och i USA har de 60 Hz, alltså du får mindre effekt när du går ner till 50Hz och detta gäller endast motorer som snurrar mfl. Min erfarenhet säger att en 110 volts trafo fungerar alldeles utmärkt. Har jobbat med detta i 2½ år och har aldrig hört talas om att det skulle vara problem med utrustningen i båten pga. Hz ( gäller även batteriladdare ).

Det som kan var ett problem är att du inte kan använda all utrusning samtidigt ( max 3300 watt ) D.v.s. vad du max får ut ur landströms stolpen är normalt 16A ( ca 3300 watt ) ell. 10A ca 2200 watt ).

Som jag ser det så har du inget att förlora!!! Kör så att det ryker. Bättre det, än att du byter ut all dyr fungerar utrustning i förväg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Capitan, jag har missat att följa upp denna tråden. Jag har en egen och en båtkamrats erfarenhet av pajade microugnar som enligt en microugnsgubbe tog skada av 50hz. Drog kanske lite väl långa växlar generellt på skador.Skäms Dock så har jag själv också erfarenhet av kylskåp och laddare som som går på halvfart. Kylskåpet har ju också 12 volt så den lösningen är OK. Laddaren däremot funkar endast med elverket.
Tyst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...