Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
stefanolof

Yamaha 30 hk - larmet går

Rekommendera Poster

Har en 1986 Yamaha 30 hk med lång rigg som sitter på en HT-båt. Denna har jag bara kört och kört i alla år sen 1991. Bytt propellerhusolja varje år och tändstift med några års mellanrum. Jag har t.ex aldrig hört talas om att det fanns en slitagedel som heter impeller. När jag nu körde den började en hög signal ljuda från gasreglaget. Slog av motorn och väntade en stund så tystnade ljudet. Krypkörde tillbaka. Upptäckte att inget kylvatten pissade från baktill på motorn. Tog bort slangen som gick till själva plastnippeln som ger strålen ner till vattnet och då kom det en vattenstråle ur slangen. Pillade i munstycket med en nål och fick ut nåt skit. Den var igensatt. Glad över att felet upptäckts fortsatte jag att köra, nu med en pissande vattenstråle från motorn ner på vattenytan. Men när jag belastade den lite (efter att den kallnat nån timme) och drog på fullt så kom larmet igen efter ett par minuter. Nu trots att kylvattnet kunde passera. Jag har aldrig bytt impeller. Nån som har nån idé? Varför går motorn het? Kan det vara så att inget är kvar av denna impeller?

Tycker inte att piss-strålen från motorn är så stark. Snarare som en 70-årig man med förstorad prostata än som en 20-åring efter en kasse öl. Sedan pissar den en stund efter att man slagit av motorn också. Vet inte om den gjort det förut.

Tacksam för tips

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det låter ju onekligen som en bra idé. Vad kan det kosta mellan tummen och lillfingret att lämna in motorn och få detta gjort. Tittat på lite sprängskisser på Yamahas sida och det ser ut att vara ett kapitel för svårt för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ca 800-900:- om du inte måsre byta övre pumphuset de brukar bli skeva.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om strålen bara är svag på tomgång men starkare då du kör bör det inte vara orsaken till problemet.

Strålen du ser tror jag kallas för skvallerstråle och det är såvitt jag vet bara en indikator på att kylningen fungerar. Kylvattnet kan alltså passera även om skvallerstrålen är igensatt. Dock kan ju detta betyda att det sitter något skräp på något annat ställe som bromsar upp kylvattnets primära väg.

Om du tror att problemet beror på kylningen så kanske du skall koppla in en spolmuff och kolla så att det verkligen kommer ut kylvatten.

Annars kanske det beror på något annat..  Har du rätt oljeblandning så inte motorn nyper? Bytt propeller så att belastningen är ändrad? Några ändringar på båten, skador, extra utrustning? Hela släkten käkat McD två år och gått upp totalt 300 kilo? :)

Hur har motorn låtit när felet uppstått? Har den morrat mer än vanligt eller har den gått lika lätt som vanligt?

Är inte säker här heller, men visst är det så att en 2t motor måste få bränsle hela tiden eftersom den får smörjning genom bränslet. Alltså, är det något strul med t.ex. någon av förgasarna eller bränsletillförseln kanske den ligger och nyper lite pga det. Men då borde den ju rimligtvis gå väldigt konstigt innan varningen ljuder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

åjo du har fel på ändera impeller eller skevt pumphus övre var så säker vanligt fel,temp givaren sitter längst upp på cylinderlocket du har för dåligt vatten tryck på lågfart där av problemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill minnas att wannmar jobbar med detta så jag skulle nog följa hans råd. Var lite snabb i postandet här.. 

Wannmar: Jag har fått förklarat för mig någon gång att det inte är någon katastrof sålänge strålen är ganska kraftig vid körning. Är detta att betrakta som fel mao?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja är kontrollstrålen kraftig så är det ju i regel ok,men i det här fallet så var den ju dålig på lågfart o det tyder på något fel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack till er båda för svar. Jag ska ringa en Marinservicefirma i morgon angående impellerbyte med ev tillägg. Angående funderingen om motorn gick annorlunda när larmet ljuder så: Ca 2 sekunder efter att larmet startats stryps motorn så att man inser att det bara är att slå av.

Angående oljeblandning så kör jag 1% enligt instruktionsboken. Men efter detta hände tippade jag i lite extra utifall. Däremot upptäckte jag samtidigt som detta började att min koppling från trycktanksbränsleslangen till motorn hade torkat ihop i gummitätningen. Den såg helt enkelt för jävlig ut och måste bytas. Men larmet går väl inte om kulan i kopplingen inte släpper fram bensin som den ska? Utan resultatet då blir väl bara att motorn lägger av? Finns det andra anledningar än överhettning som kan starta detta larm?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså det är en riktig stråle men inte sådär kraftig att det bara skummar kring nedslagsplatsen. Svårt att förklara: Som att öppna en vattenkran i en sommarstuga där man har självtryck från vattenkälla på berget :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

din motor har bara larm för kylvattnet om det är en 86a. har inget med oljeblandning att göra för du har ingen oljetank på motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

en pojke som pinkar en gubbe på 80 år med förträngning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe... Ja kanske 70 år med lätt förstorad prostata men skaplig stråle ändå. Men ingen stråle för längdpissning med ölstinna ungdomar :-)

Du Wanmar om du jobbar med sånt här... du bor inte möjligtvis i Hälsingland?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill inte avslöja minn id här är ej lämpligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste säga att du var grymt säker på sånt här Wanmar. Jag lämnade in motorn på en bra Marinservicefirma. Det var exakt de fel du sa. Impeller och övre pumphus som behövde bytas. Dessa gjorde att den kylde dåligt. Tusen tack för tipset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta sent svar drygt ett år efter. Jo jag har testat. Allt blev perfekt. Firman som gjorde jobbet hette Wanzelius Marin. En jävla bra firma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...