Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
Figo

ryds 550 GTS o Honda BF90

Rekommendera Poster

hej, har precis köpt en ryds 550 GTS med en honda BF90 båda från 97/98. Är helnöjd efter ett par kortare turer och har några frågor då jag har lten erfarenhet av både båtmodellen o motorn.
från riggen så sticker det upp en pluggad gummislang är det givaren till en trycklogg o isf kan man koppla vilket märke som helst?
sedan vill trimmätaren inte visa något utslag, när jag slår till tändningen så rycker nålen lite men i övrigt står den längst ner oavsett hur jag tiltar/trimmar motorn, var bör jag felsöka?Slutligen vad har ni för erfarenhet av denna ryds med en 90 motor och toppfart?

//LG

Senast ändrad av Figo | 24 maj 2009 | 08:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och grattis till båtköpet!

Frågan om pluggad gummislang har du redan löst. Vad för trycklogg du eventuellt monterar är upp till dig och din plånbok. Men skall du verkligen bry dig om att montera en manuell logg?!

När det gäller tiltgivaren så brukar den hänga upp sig. Den sitter monterad på riggens bb-sida. Du hittar den lättast genom att följa kabelhärvan som går där. När du sedan identifierat givaren så ta det lugnty så du inte bryter av givarens arm när du smörjer och  försöker få rörelse i denna.

Ang båten passar jag.

Honda har haft lite kvalitetsproblem med sina växelhus så det är bra att hoppas att det sitter en Mercury på ditt. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för svaren, ska kolla givaren och återkommer med resultat.

Hur vet man/ser man om det är ett mercury växelhus?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tipset funkade kanonbra. Det var armen till givaren som kärvade. Lite 5-56 så var saken kirrad.

Angående växelhuset, vilka probelm har det varit??

//LG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...