Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Rohdens

Varierande värme B20

Rekommendera Poster

Hej på Er.

Nu har jag läst forum upp och forum ner ang hög värme i en B20 motor.Detta har jag gjort:

Rensat kanalerna i toppen,oljekylaren och blocket. Ställt ventilerna till 0,40 på insug/avgas, tändning ca25-30 f.ö.d. Bytt tätningar vid impellern och bytt till en ny impeller.Jag har gjort ett 7mm stort hål i kylröret som sitter på insug/avgas sidan för att få mer cirkulation runt fyrans cylinder(jag har mätt med IR mätare  och sett att det är bara runt fyrans cylinder problemet ligger. Efter allt detta var det dags för provkörning. Jubland glad ser jag att tempen ligger på 60-70 grader. Ut på sjön och tempen liger stadigt på 60-70 grader, efter ca 30 min far tempen iväg upp mot 100 grader för att sedan falla tillbaka till 60-70 grader. Detta händer flera gånger med olika tidsintervall med konstant varvtal (3500 varv 20 knop). Har någon varit med om något liknande.

Rohdens

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj jag tappade mitt inlägg. Men vad gör det jag skrivet ett kortare i stället.

 

Jag delar först och främst inte dina ingångsdata. Ifall du har en pentakam så skall spelet vara 0,50 - 0,55. Tändningen på en AQ 130 skall vara grund, 10 grader, full förtändning 36 - 38 grader och slutningsvinkeln 60 grader (59). Slutligen skall man borra med ett 8 mm borr.

 

När det gäller dina tempvariationer så är det enklaste och billigaste alternativet att din termostat hänger sig. lycka till/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Nitro.

När jag provkörde hade jag ingen termostat i.

Vet du hur mycket de grundinställningarna du pratar om påverkar värme utvecklingen och i så fall i vilken riktning? Men frågan tycker jag kvarstår, varför pendlar temperaturen?

Hur mycket kan 1 mm påverka hålet  i kylröret?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du har ett inre läckage i kyllimpan.Ta bort den,plugga gaveln mot kröken och dom 4 hålen mot kyltornenSätt dit en trädgårdslang eller liknande i hålet från olje kylaren så får du se i fall den är tät.Kommer det vatten i avgas hålen så läcker den.Haft det där problemet på någon av mina B20 också en gång i tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Karnor

Har du någon bra förklaring varför det funkar så pass länge innan tempen far i väg? Jag menar rent tekniskt. Har det med värmeutvecklingen att göra så att limpan expanderar eller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Nu har jag provat kyllimpan så som Karnor säger, inget läckage där inte.Finns det fler förslag är jag tacksam.

Känns som man snart kan ta jobb hos Volvo.

 

 



Senast ändrad av Rohdens | 26 maj 2009 | 21:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man kör utan termostat så går motorn varm!! För båt termostaten har en tallrik på termostaten som stänger så flödet går igenom toppen. Har man inte det så tar vattnet lättastevägen d.v.s ut direkt och motorn går för varm:-( Det är därför man inte kan ha biltermostat till marin B20

Mvh

Draco78

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...