Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
75magnus

Motortemperatur

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en sötvattenkyld B230 med mekanisk insprutning i min Flipper 700.Tidigare satt det en Aq 140 i den och de marina delarna flyttades från den till den nya. Detta gjordes för ca 3 år sen och har funkat fint. Det jag är lite fundersam över är motortempen.

När jag kör i låga farter med låg belastning ligger den på 90 grader. När jag lägger mig i marschfart så klättrar den upp på 95 grader. Ger jag järnet en stund så ökar den ett par grader till men går aldrig över 97 grader.

Skall tilläggas att värmeväxlaren är ett hemmabygge.

Vad har ni för temp på era Aq motorer?

Är min temp för hög eller ska jag försöka åtgärda detta?

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej har du mätt vattentempen med en stektermometer? Vid ingen belastning på maskin ska vattnet ligga på -83 grader. Gör den det så har du troligtvis fel tempgivare i då dessa inte är samma marine och bil // Krutina.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En motor ger bättre verkingsgrad ju varmare den får gå. En del bränsle går annars i onödan åt till att värma fiskarnas vatten. Sen kan olika delar i en motor ändå kräva att den går lite svalare men runt 100 grader tycker jag inte är helt fel om den nu inte kokar förstås. Jag antar att du har lite övertryck i glykolsystemet så den klarar även lågtrycken där annars vattnet kokar en bit under 100 grader. Att den inte stiger mer än till 97 grader tyder ju på att du har en fortfarighetstemp. som ligger där även om du kör länge med hög belatning.

Skruva åt slangklämmorna eller byt till en något kallare termostat. Eller lyssna om det är nån som vet att denna motor inte tål den höga temperatur som du har.

Jag tycker det är värre att köra en motor på 50-60 grader som många är tvungna till än att köra strax under 100 grader som egentligen är en idealisk temp. förbränningsmässigt. Eller gärna ännu högre med lite övertryck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...