Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
saltvik

Masten i vattnet!

Rekommendera Poster

I förmiddags när jag & min kompis var på väg hem från en natt i gästhamn,small det  plötsligt till och sen låg masten i vattnet! Panik givetvis,men vädret var ju bra med måttliga vindar så masten och seglen kunde bärgas.Med masten på däck kunde vi konstatera att babords vant släppt från sitt fäste uppe i masten.Öglan hade släppt i sina pressningar.Båda sidovanten köptes ifjol och har använts vid kanske 10 timmars segling.När jag monterade dom ifjol släppte en annan ögla när vant skruven drogs åt.Kontaktade då firman där dom köpts men fick inte en krona tillbaka då han sa att detta inte kunde inträffa utan att jag spännt skruven för hårt med något STORT verktyg (vilket jag inte gjort).Bet då i det sura äpplet och beställde nya av honom som han sa skulle hålla utan problem!När jag mastade på i torsdags kolla jag extra noga att det inte va några skador på alla vant & stag.Allt såg riktigt ut men...Nu undrat jag om någon annan råkat ut för samma sak? Tycker  att på en klen båt som Stortriss borde väl röstjärnen gå sönder istället,om det nu är så att jag är världens starkaste och spänner för hårt?Hur många kg skall pressningarna hålla?Tänker ringa på måndag och prata argt med företaget som gjort vanten, för att kräva pengar tillbaka!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte. Men jag hade nog inte köpt nya av samma kille.

Det är tur att du kunde bärga segel och mast. Men jag skulle helt klart höra med ARN vad de säger om det hela.

Det finns inte en janne att det INTE håller på en stortriss...

Har du nu inte använt en mega nyckel för att spänna vanten så ska det hålla. Du borde ha lossat däcket eller slitit loss fästena innan du sabbar pressningarna. De ska hålla. Det håller ju på större båtar än stortriss....

Hör med någon firma som gör sådana saker för riggar vad de säger...

Jag hade blivit en MYCKET trist föredetta kund...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt sett tappas master pga att man inte spänt vanten tillräckligt! Masttoppen böjer sig då undan och vinkeln mellan vant och mast närmar sig noll och kraften i lovarts toppvant blir mycket stor med risk för rigghaveri.

De flesta sträcker inte vanten tillräckligt och jag tror att din vajerleverantör har fel på sin press.

Jag har aldrig varit med om en sån malör och hoppas slippa.

Förresten måste det väl vara betydligt bättre att skruva av vanten i hamnen än ute på sjön.

Alltså, skruva åt vanten så hårt ni kan.

Bättre tio rigghaverier i hamnen än ett enda på Nordsjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spände åt vanten hårdare i år än ifjol så jag tror inte att dom var för lösa,drog först för hand och sen lite till med en liten skiftnyckel.Även om dom vore för lösa borde dom väl inte gå av i pressningarna? Jag tänker INTE köpa några nya från min leveratör utan vänder mej till någon annan.Fast företaget ,som har allt till Triss båtar borde ju sålt fler stag till någon annan?Frågan är om nån har eller kommer att råka ut för samma sak?

Saltvik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får man fråga vilket företag det var som gjorde arbetet? Det hela känns väldigt oseriöst från deras sida och det är tur att ingen skadade sig.

Självklart har du konsumentköplagen på din sida och kan kräva ersättning både för eventuell skada och den extra tid som deras urkassa produkt har medfört.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

Är nu riktigt förbannad..

Ringde nyss till gubben som gjort vanten och berättade vad som hänt.Han hävdar då att det är mitt fel som dragit vanten för hårt, och att det aldrig hänt förr att det släppt några pressningar för honom.Mitt svar blir då självklart att NU har det ju hänt ,dessutom två gånger!Förklarar sen att jag önskar få pengarna tillbakaför ja har ingen lust att betala för något som inte går att använda.Hans svar blir då att det kan jag glömma det blir inga pengar tillbaka och sen slänger han på luren!! Tror knappt att det är sant..Vad hände med kunden har alltid rätt? Företaget som heter KUNGÄLVS PLASTSERVICE borde nog fundera på att gå på charm kurs.Tänker nu gå vidare av principskäl innan nån annan blir drabbad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En pressning skall inte släppa !!!! Antar efter din beskrivning som om det är wiren som glidit ur hylsan.

En riktigt gjord pressning får materialet att flyta dvs den rostfria wiren och hylsan blir svetsade samman av det höga trycket eftersom materialet flyter samman. Innan hylsan släpper har wiren eller gängorna i vantskruvarna förstörts förutsatt att det är vantskruv som är dimensionerade till wiren.

Du drar ju normalt vanten till 15-20 % av brottlasten och ett pressförband håller mycket mycket mer än så. Det mest vanliga på de flesta segelbåtar är att man har spänt sina vant och stag för löst eftersom 15-20 % av brottlasten känns mycket.

Har själv en större båt och jag använder skiftnycklar som är 500 mm långa Skrattande. Först spände jag mina vant så att jag var blå i ansiktet sen kom riggaren och tog fram sina längsta skiftnycklar och tog i så att han blev blå. Nu har jag naturligtvis mycket kraftigare wire än du men jag tror inte på att du har dragit sönder något utan mest troligt är att han som sålt grejorna inte har rätt pressverktyg eller felkallibrerat verktyg.

Per



Senast ändrad av oceanis | 25 maj 2009 | 11:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att du får ett sådant bemötande. Det naturliga hade väl varit att du hade fått kompensation direkt eller åtminstånde fått ett beklagande.

Det här kan du dra vidare till ARN. Företaget är kanske redan registrerat där, vem vet? Så stå på dig!

Blue2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ringde på en rigg verkstad i Stockholm innan jag pratade med Kungälvs Plastservice ,där sa dom att på en stortriss lossnar taket innan pressningarna..Man är nog jävligt stark om man ska fixa detta med hand kraft som enligt KPS ska räcka.

Någon som vet nåt om företaget som gör pressningarna?Koppar grejer som ska heta Taburit?

Tänkte slå dem en signal och berätta att deras grejor används av en som inte vet hur.Kanske dom kan sätt lite fart på på honom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har det gått? Tillverkarna kan inte ha varit glada.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va? Var det talurit? Typ vajerlås fast pressat alltså. Det skulle inte jag velat ha i ett vant oavsett vem som pressade.



Senast ändrad av coppertail | 27 maj 2009 | 19:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är ju absolut inte så man brukar pressa vant...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag nu köpt en rejäl vajersax som jag hoppas aldrig ska behöva användas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast även talurit borde ha hållit för draget, det stora problemet med dem är väl att de inte är lika korrosionsbeständiga, men de ska inte användas i vant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stå på dig ! !
ARN och Konsumentverket är bra kompisar i detta läget...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var nog själv i tron att det var vanliga rostfria hylsor med gänga eller ögla som var påvalsade på en rostfri wire eftersom det är det vanliga idag.

Men det som nu beskrivs med hylsor från Talurit förekom ju i riggar förr och båten är ju inte pur ung så det är möjligt att denna metod användes orginal.

Hur som helst så skall det inte spela någon roll för Talurits metod skall hålla och något annat skulle gå sönder innan den nypressade Taluriten släppte. Metoden är vanlig i andra sammanhang och håller om den görs rätt. Men det finns ju olika hylsor i AL, koppar, rostfritt etc och alla kräver bla olika presstryck. Kan man kanske tänka sig att leverantören inte har full koll på presstryck och kanske inte har en riktig pressmaskin.

Talurit AB fanns förr i Göteborg så sök efter tillverkaren av hylsor och maskin, sen tycker jag att du skall åka dit eller skicka in de trasiga pressningarna för dom kommer att kunna se direkt vad som är fel.

Per



Senast ändrad av oceanis | 28 maj 2009 | 08:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade dom på nätet:

Talurit AB
Address: A. Jönssons gata 29, S-421 31 Västra Frölunda, Sweden
Tel: 46 31 709 30 80, Fax: 46 31 47 10 71

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

saltvik: Hur går det för dig? Jag hoppas att det börjar lösa sig för dig och att du får någon form av upprättelse.

Jag skulle som jag tidigare sagt vänt mig till ARN för att höra vad de säger om det. Har du köpt vant till båten så ska de för F-N hålla. När det dessutom är en så pass liten båt så ska det ju hålla utan problem.

I min värld så skulle du ju i vilket fall ha dina pengar du betalat tillbaka för de som gått sönder. Samt att de andra skulle drag testas för att se att de HÅLLER!!!

Fast jag ska kanske gå ut i min välrd och plocka några fina blommor eller någon miljon Tungan
Men i vilket fall så ska väll inte den firman få sälja så mycket mera vant i alla fall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu pratat med en trevlig kille på Talurit som tyckte det lät mycket underligt att inte pressningarna håller.Tydligen finns det många sätt att göra fel på!Trots att Kungälvs Plasts. aldrig gjort det...(är lite avundsjuk på det,skulle också vilja va felfri!Flört)Talurit bad mej att klippa av en stump med hel ögla och skicka till dem,så att dom ska kunna se vad som är fel.Har även mailat KPS men EJ fått något svar.Om dom inte svarar tills på måndag blir det ARN.

Tack för adress hjälp och synpunkter!

Saltvik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fundering:

Kan du inte skicka hela wiren för det finns väl två pressningar, en i vardera ände. Det måste betyda att dett finns en hel och en trasig som dom kan se på och eventuellt göra en provdragning på.

Sen kan du undvika debatten med leverantören om att du förstört och klippt sönder wiren så han inte kunnat laga, kolla så det var hans pressning etc etc etc .  Den gubben kan nog komma med alla möjliga och omöjliga argument för att inte ersätta. Om du har en icke sönderklippt wire med intyg från Talurit om felaktigt jobb så har du mycket goda odds att få pengar och ersättning.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt tänkt Per!Jag klippte sönder det första vantet som jag sparat från ifjol,det som gick av i helgen sitter fortfarande på masten att det finns ett helt på andra sidan.Så det finns lite kvar provdraga om det skulle behövas.

Har i mitt mejl till företaget begärt ersättning för 3 vant 450kr st 250 kr för Windexen som gick sönder,så det är ju inga stora summor att ersätta mig kan man tycka.Bara dumsnålt från deras sida..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller ARN skall du inte ha för stora förhoppningar.

8 - 12 månaders väntetid. De tar inte upp ärenden under 1000:-. ARNs utslag är inte tvingande för handlaren utan endast en rekomendation. Riktigt ordentligt tandlöst alltså. Det är därför Sverker Olofsson har ett jobb att gå till.

Att ta det via Talurit låter som rätt väg att gå, de är nog mer måna om sitt rykte. (Fast jag skulle fortfarande inte vilja ha Talurit splitsningar i mina vant.)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova www.fairshopping.se lite som Sverkers plus, fast på nätet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingenting verkar det som..

Ska ringa till Talurit imorgon och höra om dom fått mitt brev.

Från Kungälvs plast service är det tvär tyst,dom kanske inte läser mail.Får väl prova att ringa en gång till fast jag inte gillar att bråka.Men rätt ska va rätt anser jag.

Fortsättning följer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I första hand ska du tala med kommunens konsumentvägledare.

ARN är sista fasen.

KOV tar inte upp enskilda fall.

 

Stå på dig! All lycka!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

saltvik

Nu är det ett tag sedan vi hörde något av dig i denna tråd. Och jag vet inte hur det är med de andra här men JAG är nyfiken av mig.

Så jag är ju lite sugen på att höra hur det har gått för dig...  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv seglat Stortriss i många år och det är omöjligt att dra av vanten hur stora verktyg du än använder.

Men vill minnas att Kungälvs plast service är det företaget som köpte upp hela ABC-fabrikernas kunkurslager.
Det lär ha varit massor av delar till stortrisserna som de sedan dess har sålt.
Därför misstänker jag att K.p.s. inte har pressat dina vajrar utan att detta är orginaldelar från tillverkningen.

Detta fråntar ju så klart inte det minsta ansvar från deras sida.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder en wirespänningsmätare. (Artikelnr 3346 hos Seasea. http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=3346 )

Jag tror inte man rent fysiskt kan spänna en rigg för hårt, dvs. så hårt att den går sönder på grund av man skruvat åt vantskruvarna för mycket. Om något går sönder så beror det på att delen är utsliten eller feldimensionerad på något sätt.

Akta dig noga för för löst spänd rigg!

Altså: Skaffa en wirespänningsmätare och en wiresax.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...