Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
articametal

Chrysler 55HK Tädningsproblem

Rekommendera Poster

Hej!

Har en chrysler 55HK utombordare 70- tal ... När den ska till och starta när man kör den på startmotorn blir det en hel del tädningssmällar, någon som vet vad det kan vara för fel?. Har testat ställat in brytarspetsarna men vet inte hur långt mellanrum det ska vara..

Finns det någon som är expert på detta?

//Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förgasarsmällar kan ofta bero på att motorn får för lite bensin. Börja med att kolla bränslepump (membran), bränslefilter, ev vatten i flottörhus och gör rent förgasarmunstyckena.  Testa att pumpa på bränsleblåsan hela tiden när du försöker starta. Om motorn startar och går bra då så är det sannolikt bränslepumpen.

Brytaravstånd ska vara ca 0,4 mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har du för tändsystem på motorn? Magnet eller batteri? Magnet skall ha 020 tum dvs 0,508 mm på spetsarna och har du batteritändning så skall det vara 015 tum dvs 0,381mm. Gör ren förgasaren och ställ in brytarna på rätt avstånd då skall det fungera.

Hör av dig via mail om det inte funkar. Jag har skruvat med utombordare i över 10år och väldigt mycket Chrysler.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Den vi köpte motorn av hade slängt om tändkablarna så det var inte så konstigt att den inte startade, nu startade den direkt, ställde spetsarna på 3mm, hur ser jag om jag har magnet eller batteritändning?

Har endast testat den i tunna så jag antar att spetsarna måste ställas in vidare..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På magnettändningen sitter tändspolarna under svänghjulet och på batteritändningen på utsidan motorblocket. 2st svarta eller blåa runda (i storlek som en tom toarulle).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja i så fall så har jag nog batteritändning. Då ställer jag in spetasrna till 0,38 sen är det bara att hoppas på fint väder!

Tack för hjälpen :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...