Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
haknor

slirig växel

Rekommendera Poster

Har just sjösatt och båten slirar lite på växeln när jag kör framåt, har ett 200 drev och en b20, något förslag....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har vulkningen i propellern släppt, eller kan det vara ryckutjämnaren mellan motor och drev som slirar (vet i o f sig inte om det finns ryckutjämnare på den modellen motor och drev)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det är nog propellernavet som slirar,(ett propellernav är alldrig vulkat i propellern)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla att växeln verkligen går i! Är vajern inte rätt ansluten och växelläget justerat så kan det bli så att framväxeln går i sent medans backväxeln går i tidigt, dvs testa först och tänk på när backväxeln börjar gå i.

Om backväxeln går i ovanligt tidigt så måste du ta och justera växelläget på drevet, ta loss täckkåpan som sitter med 2 krysspårsskruv så kommer du åt vajerns anslutning.

Går växlarna i som de ska så kan det precis som andra redan sagt vara fel på proppen, bara att lämna in för renovering i så fall. Är det riktigt illa så är det fel på konkopplingen i drevet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, växel-lägena feljusterade är också min gissning. Ett proffs skulle nog kräva båten ur vattnet innan men går att göra med båten i vattnet också. Om man står ut med kylan i fingrarna och håller redan på alla j-vla smådetaljer.

Jag hade samma symptom förra sommaren, beroende på vatten i drevet. Kom smygande under några månader. Symptom: Växel fungerade första gången med kallt drev. Efter en stunds körande tog det 10-30 sekunder innan framväxeln gick i. Förmodligen beroende på att vatten drevolja skummades upp när jag kört en stund och det störde konkopplingen. Obehagligt i trånga lägen. Backväxeln gick alltid i direkt.

Men är det första turen på säsongen för din del, och du bytte drevoljan i höstas (väl?), så kan det inte vara det. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bytte olja innan sjösättning, men verkar funka bra nu vet inte vad det berodde på i början. Får väll hoppas det håller i sommar, tack för allt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...