rikardz 0 Postad 23 Maj , 2009 Hej, Efter att jag upptäckt en läcka i sötvattenkylningen blev jag tvungen att montera loss värmeväxlare mm på min Penta MD21. Lyckades få det tätt med nya packningar och lite tätnings-kladd här och var. Nu sitter allt ihop igen och det droppar ingenstans. Nu till frågan: Hur kontrollerar jag att sötvattenpumpen verkligen pumpar runt sötvattnet i motorn? Fyllde på 100% glykol som sista åtgärd och tycker att det ser ut som den fortfarande ligger kvar i påfyllningskärlet. Vet inte säker om det är så men skulle känna mig lugnare om jag kunde kolla att vattnet cirkulerade på något sätt. Hur kollar man det? Tacksam för alla tipps! / Rikard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludden 1 Postad 23 Maj , 2009 Det borde du kunna se om du varmkör med öppet lock på värmeväxlarn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rikardz 0 Postad 28 Maj , 2009 Öppet lock på värmeväxlaren? Hmmm, tror inte jag har något lock på den. Eller menar du att man ska kunna se något i påfyllningskärlet? Mvh Rikard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatsHansson 0 Postad 28 Maj , 2009 Hej Om du har elektrisk färskvattenpump (Martec) så ser du en stråle i expansionskärlet (detsamma som påfyllnadskärlet med lock)så fort du slår på tändningen. (det surrar från denna pump hela tiden) Med Volvo orginal (remdriven) så får du varmköra och i första hand ha koll på att temperaturmätaren pekar som den skall. Men det skall sägas eftersom du fyllde på glykol så hade du ju övertryck i färskvattendelen innan du mekade med växlaren och detta borde inte ändrat sig för läckor i denna krets blev tätade. Mats Senast ändrad av MatsHansson | 28 maj 2009 | 13:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rikardz 0 Postad 20 Juli , 2009 Tack Mats. Har kört motorn varm och det ser ut att fungera som det ska. Mvh Rikard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser