JojeJoje 0 Postad 23 Maj , 2009 Hej, Har en Flipper 700 med AQ 130, 280 drev, -78. Motorn orkar inte varva upp ordenligt, kommer bara upp i 4000 var/min. Har kollat stigningen på propellern: 15x15. Om jag köper en prop. med stigning 14x15 kan det lösa mitt problem. Någon som har erfarenhet/tips om detta. När jag köpte båten lovade säljaren att det var 130 hk i motorn, men jag undrar om det verkligen stämmer? Har hört att denna motor finns i två utföranden 110 resp. 130hk. Motorn är helrenoverad 2005, men ursprungligen från 1978. Jag har bara en förgasare på motorn. Någon som vet vad jag kan ha för effetkt på motorn, eller hur jag kan ta reda på det? Vad kan en ny prop kosta ungefär, någon som har tips på var jag kan köpa en prop i stockholmsområdet. Tack på förhand /Joje Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 23 Maj , 2009 Hej, Gå till Volvo Pentas hemsida där de har sina manualer så kan du kolla hur många hk din motor har:http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/parts_service/publication_search/publication_search.htm Slå in serienr på din motor där (edit: såg att det funka bara att söka på serienr på motor som är nyare än 10 år). Jag sökte på bensin, 1970-1979 och fick träff att AQ130 funnits i olika versioner: AQ130A (1968-1970) 130 hk AQ130B (1968-1970) 115 hk AQ130C (1969-1975) 130 hk AQ130D (1975-1977) 110 hk Finns väl viss risk att det är en AQ130D med 110 hk du har då eftersom den tillverkades längst. Max tillåtna motorvarvtal enl instruktionsboken på AQ130D är 5500 varv/min på fullgas så det verkar som du har en hel del att kunna hämta hem på varvtalsfronten. En tumregel man brukar använda vid propellerbyte är att 1 tum ändring i stigning (t ex i ditt fall till 15 x 14 dvs 15 tum diameter x 14 tum stigning) är att det ändrar motorvarvtalet ca 150-200 varv/minut. Så i dtt fall om du ändrar stigningen en tum mindre till en 15 x 14 tum propeller borde din motor kunna öka i varvtal till ca 4200 varv/min. Kolla med t ex Propellertrim i Stocholm ang ev ny lämplig propeller, där får du även bytesrätt enl deras bytesplolicy. Är du bergis på att det är en AQ130 1978 du har med tanke på att den upphörde tillverkas 1977 (fast det kan förstås ha monterats en 1977:a motor i även om själva båten är 1978 årsmodell)? Som jämförelse: Drevia (i Lysekil) tar 3527 kr inkl moms för de flesta SP propeller till 280 drev, de har även 20% rabatt på propellrar just nu. Verkar dock inte finnas 15x14 Volvo Penta orginal propeller till 280 drev , skall man ner i stigning måste man hoppa ner till 15 x 13 (som är billigare dessutom, 2891 kr). Sen har du även 15 x 11, 14 x 13 att välja på om du vill ha lägre stigning. Står i deras propellerlista om HS (High Speed propellrar) och STD (standrad propellrar). Kolla vad som är bäst, HS el STD, till din motor- och båtkombination. Står även att det finns standardnav (100 mm) resp långt nav (125 mm) på bl a 280 drev att hålla reda på vid propellerköp (men jag tror det är V8:orna som har långt nav). /Bo Senast ändrad av bossee | 23 maj 2009 | 11:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JojeJoje 0 Postad 23 Maj , 2009 Hej Bo, Tack för ditt utförliga svar. Jag tror också att det är en -77 och då måste det ju vara en 110 hk. Ska pröva att byta prop och se om det blir bättre. Frågan är dock om det finns propellrar med 13x15 till ett 280 drev? Det borde ju bli rätt varvtal med den stigningen. Mvh /Joje Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 23 Maj , 2009 Hej, Man anger alltid diametern först, sen stigning, så det är 15 x 13 du skall ha i så fall. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser