Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
Gäst Stefan

Penta B20 stannar efter 1 h

Rekommendera Poster

Gäst Stefan

Motorn startar och går fint då den är kall. När motorn blir varm efter en dryg timmes körning stannar den och går inte att starta igen förrän den är kall. Jag har bytt kondensator, tändspole, brytare, tändkablar, fördelare samt gjort rent luftintaget till tanken. Tändstiften ger ifrån sig en gnista och det finns bränsle fram till förgasaren när motorn dör. Stiften är torra, även efter att vi har försökt få igång den. Motorn håller hela tiden normal temperatur. Vi har frågat en del experter. Nån tror på ånglås och nån tror på sprickor i kyllimpan och en tredje tror ändå att det är något med tändningen. Vad tror ni? Hur ska vi gå vidare med felsökningen? Hur skulle man på ett provisoriskt sätt testa ifall det är ånglås?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dra om bränsleslangen från bränslepumpen till förgasaren så att den inte ligger för nära topppen och avgaslimpan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Stefan

Vi har faktiskt gjort det. Vi kom idag fram till att det ivarje fall måste vara något värmerelaterat. Vi tog nämligen bort locket för motorn och då gick den i flera timmar utan att stanna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Per

Har haft ett liknade problem vilket visade sig vara ånglås men jag kompletterade också motorrummet med en extra motorumsfläkt från Biltema som blåser luft på förgasaren och grenrör/limpa. Fläkten går tillsammans med utsugsfläkten,jag kör alltid fläktarna när motorn är igång. Om motorrummet sitter i en sluten karbin bör man endast sätta en extra ventil för att unvika gasbildning i karbinen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...