K-Viggen 0 Postad 22 Maj , 2009 Hej igen! Efter att ha sökt runt på internet efter fakta om Kalrskrona Viggen så har jag sett att vissa båtar inte har, om man nu kan kalla det, någon skumgummi tapet. De är helt kalt. Vad blir effekterna utan vs med? På båten jag renoverar är det dära skumgummit mögligt. Det blir tills nästa säsong att fixa det inombords, då jag denna sommaren hade bara tänkt mig att lära mig segla. Mvh Matilda Senast ändrad av K-Viggen | 22 maj 2009 | 22:45 Senast ändrad av K-Viggen | 22 maj 2009 | 22:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denada 0 Postad 22 Maj , 2009 Hmmmm det som är är ju issoleringen. När det är kallt ute så märker du att det blir kondens i taket och andra kalla ytor. Men har du någon form av värme så brukar det inte vara något större problem. Fördelen med att ha issolering är ju givetvis att man förlänger sesången ett tag på våren och hösten. Om du ska sätta issolering på skrovsidorna så se till att det är helt fritt från mögel innan du issolerar. Det finns massor av olika sätt att bli av med mögel. Men jag vet inte vilket som fungerar. Men med issolering så får man mycket mindre kondens (om man har gjort rätt). Men risken är att du får stillastående vatten bakom issoleringen som möglar... Så tja jag ska issolera när jag läst på mer om ett bra sätt att bli av med mögel. Även sporerna som blir kvar om man skurar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
annakm 0 Postad 23 Maj , 2009 Huruvida min båt är mögefri eller inte vet jag ej men jag gjorde som följer: 1. Riva bort gammal klädsel 2. Skura bort gamla limrester med stålborstar 3. tvätta med klorinliknande medel som skulle döda mögel 4. Rolla på våtrumslim och klista upp ny klädsel Har för mig att jag läste att man skulle göra så här men jag kommer inte ihåg längre. Lycka till! /Anna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser