Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
maxxan

SILLTÅRTAN !

Rekommendera Poster

Botten

200 gram kavring, 75 gram smör. Smula sönder kavringen och smält smöret, kör i en matberedare, inte för mycket utan bara så det blir lite fuktig konsistens på smulorna. Lägg i en form och tryck till allt, gärna lite högre uti kanterna.

Fyllning

4 gelatinblad, (lägg i kallt vatten i 5 minuter, krama sedan ut vatten något)

200 gr matjesill, 1 rödlök, 3 dl gräddfil, 250 gr Kesella. Finhacka sillen och rödlöken. Blanda ihop med gräddfil & kesellan, smaksätt med ca 1 tsk grovmalen svartpeppar och ev 1 msk spad från matjesillen, lite hackad dill är också gott.

Smält sedan gelatinbladen i vattenbad (detta är det lite trixiga) och rör sedan ner det i smeten. Häll i formen med karingsbotten och ställ in i kylskåpet i monst 2 timmar.

Garnering efter tycke och smak. Jag brukar garnera med tårtan med finhackad rödlök och gräslök, röd och svart rom.

Fantastiskt gott och kan inte bli mer somrigt. Hoppas ni lyckas och får avnjuta denna delikatess.

/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strålande M, detta kommer med vid nästa övernattning, blir kanon med en kall öl och en stänkare i näbben.Tungan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ett MYCKET bättre recept på den tårtan.  Jag ringer till en av mina klubbkompisar så gör hon en åt mig.  Förbaskat gott är det iaf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skrattande Har ett roligt minne av kavring. Jobbade som servitör på ett riktigt fint hotell för typ 10 år sen. En gång per vecka kom det ett par i övre medelåldern och satte sig i restaurangen för att beställa varsin kavring med ost och varsin öl. Aldrig mer eller mindre. Våra varmrätter började nånstans vid 150:-,då för typ 10 år sen, och vi hadde inga kavringsmackor på menyn. Tyckte dom var rätt roliga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Terrafobica

Det receptet tar jag gärna emot Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...