CaptainHowdy 1 Postad 22 Maj , 2009 Hej Jag har monterat Duoprop på min båt. Nu har jag tillslut fått tillbaka drevet igen. Men nu kom en liten nöt jag inte hadde väntat mig. Finns inga pilar eller nått på propellrarna, sen är dom helt raka med. Hur vet man vad som är fram och bak på dem? Sen undrar jag om man skall dra den där mutter/brickan i mitten för hand, eller ska man andvända verktyg? Hoppas verkligen någon därute kan hjälpa mig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tlinden 2 Postad 22 Maj , 2009 Enklaste sättet är att Du kollar att splinsen på propeller sitter mot splinsen på axeln. Sidan med splinsen ska vara utåt, akterut. Muttern som drar den inre, stora, proppen brukar jag skruva ditt för hand sedan slå lagom med en hammare och träkloss. Konan, ytterst, ska Du dra så hårt Du orkar med en skaft på ca. 30-40cm. Centrummuttern i konan ska dras med 24Nm om jag inte har fel. 24Nm är lagom och lite till. //Tomas Senast ändrad av Tlinden | 22 maj 2009 | 21:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainHowdy 1 Postad 22 Maj , 2009 Om jag förstod det rätt skall alltså sidan som har en liten kant peka framåt/föröver? Antar att det är lika på båda propparna. Superglad att du orkar svara Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tlinden 2 Postad 23 Maj , 2009 Om Du tittar i hålet på propparna så sitter det splines-spår bara till hälften. Axeln på drevet har också splines bara på hälften av axeln. Du ser då hur propparna ska passas in på axelns splines. Om Du provar att löst montera båda proppar med mutter och kona så går det bara att sätta på ett sätt. //Tomas Senast ändrad av Tlinden | 23 maj 2009 | 21:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainHowdy 1 Postad 24 Maj , 2009 Aaha, då fattar jag. Tack supermycket för hjälpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser