Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
Gummimannen

Gummibåt - vad ska vi köpa för motor, el, bensin...?

Rekommendera Poster

Har ni blivit med en gammal SEAWAY gummibåt, fulllängd 3,50 * 1,50. Helt ny i båtbranchen och vill gärna ha tips och inspel på vilken motor som kan passa till gummibåten, dvs hur tung får den vara etc.

Kommer att användas mest med 2 vuxna och 2 småbarn, men vill ha lite kräm för att åka fort också. Elmotor skulle jag vilja köpa med tanke på miljö och buller men det kanske blir för segt...?

Tänker mig att hitta något begagnat, vill helst hamna kring 5000...eller max 7500!

post-10009223-1394235928,0684_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför åka så fort?

Jag har en honda 2,3 fyrtaktare och är nöjd med den. Den väger lite och är väldigt stark och miljövänlig för att vara en bensinmotor. Elmotorer är inte så bra i salt-vatten, vad jag förstått.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Elmotor är segt, perfekt till fiske/lugna åkturer, men inte för att få fart på båten. De kan jämföras med en 2hk:are, typ. Ett alt. till att ro helt enkelt.

Har du ingen blå-skylt i båten med angivelse om max Hk?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Av akterspegeln att döma så verkar båten ha någon form av köl, vilket bör innebära att den klarar lite starkare motorer. Jag skuile satsa på en 15 hästars tvåtaktare och därefter känna mig fram. Blir det fel motor så är det bara att skicka ut den på Blocket igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du ingen kompis som du kan låna en motor och testa dig fram? Själv hade jag provat med minst en 9,9 hk 2takt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...