Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
matte69

trög vxl spak o gas, hur smörjer man upp det!

Rekommendera Poster

har en något trög vxl och gas på suzukin dt30hk -85, kan man smörja upp dom? dock ser det ut som att det finns fett på dom men kan man smörja inne i motorn eller.... har nipplarna den funktionen?

Senast ändrad av matte69 | 22 maj 2009 | 17:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

1) Kolla om du har friktionsskruv på fjärreglaget, om det finns det så lätta lite på den.
2) Öppna fjärreglaget och fetta in rörliga delarna så det går lätt och fint.
3) Kolla att reglagekablarna inte trögat till sig, om det visar sig att de löper trögt smörj in (symaskinsolja el liknande tunn olja) eller byt till nya kablar. Kolla att du inte har för tvära böjar på reglagekablarna. Finns s k lågfriktionskablar om du skulle behöva, t ex Teleflex TFXtreme, som dels löper väldigt lätt dels tål skarpa böjar utan att gå trögt.
http://www.comstedt.se/manovrering/reglagekablar/extrem.htm
4) Fetta in där det rör sig mekaniskt vid motorn när du rör gas/växelreglaget fram-bakåt.
Ta lös motorkåpan och kolla samtidigt som nån rör på reglaget så ser du.

Har själv bytt reglagekablar till en Suzuki DT65 jag hade förr (standard Teleflex reglagekablar) och det var ganska enkelt. Har även bytt reglagekablar på min nuvarande båt/motor (Yamarin 5820/58BR, Yamaha F115) till lågfriktionskablar men där var det lite mer pyssel då jag har ett rör från motorbrunnen till motorn där allt kablage inkl elkablar löper så det var mer jobb, men oj vilken skillnad på lätt och fint reglage sen, verkligen värt besväret.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 22 maj 2009 | 19:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för svaret, ska kolla allt förutom  vajrarna för dom går väldigt lätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min mekaniker-kille lossade på gas-kabeln uppe vid reglaget och vid motorn, drog ut själva metalkabeln och hälde olja i plastkabel. Sedan stack han tillbaka metalkabeln och drog den upp och ner några gånger innan han monterade fast grejerna igen. Hjälpte i mitt fall.

/ Rikard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...