mikeryd 0 Postad 11 Juli , 2004 Hej, Jag har en VP 4,3 GL med SX drev (-01) som varvar max ca 5000. Dock skall den enligt instruktionsboken varva 4400-4600. Kan någon ge rekommendation på lämplig propellerstorlek och stigning?. Jag kan inte se var märkningen finns på den nuvarande propellern men har mätt upp den till 38 cm diameter (=15 tum?). Båten är 23 fot och väger 1600kg. Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iBoat 0 Postad 13 Juli , 2004 Hej! Testa en Pro-Pulse propeller! Jag har en sådan i min 23 ft DC med en 4.3 L Mercruiser. Då kan du prova olika stigningar. Jag kom fram till att 18 var rätt för min båt. Jag ska prova en lägre stigning så snart vädret tillåter lite vattenskidåkning. Är det en Jeanneau 705 på bilden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 13 Juli , 2004 Hej, Diametern på propellern påverkar inte varvtalet speciellt mycket så länge man inte har så mycket slip. Det som är intressant för dig är stigningen. Min rekommendation är nog att du skruvar av din nuvarande prop och tar med den till en propellermakare för artbestämning och sedan väljer en propeller med 2 större stigning. Man räknar normalt med att gå upp en tum stigning ger ca. 300rpm sänkning. Skippa propulse, ger sämre verkningsgrad än en riktig prop enligt alla tester jag sett. MVH Urban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikeryd 0 Postad 13 Juli , 2004 Ja, det är min Jeanneau 705 du ser. Tack för tipset! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iBoat 0 Postad 13 Juli , 2004 Tja, riktig prop eller inte... min båt gick iaf tystare och och 2-3 knop fortare än med min gamla alupropp och dessutom på ett lägre varvtal (4600). Att man dessutom kan byta ett trasigt blad för en billig peng är väl inte fel... Det finns säkert tester som visar på fördelar gentemot vanliga propellrar också. Konservatismen är stor bland båtfolk har jag märkt och det är väl lite synd? Saker utvecklas och blir bättre hela tiden. --------------------- Är du nöjd med båten? Jag är spekulant på en 805:a -03. Planlösningen är mycket tilltalande, med rund soffa i aktern och en solsäng på babordsidan. Jag har inte provkört den än, men den lär gå väldigt tyst. Gör din det också? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikeryd 0 Postad 13 Juli , 2004 Jag är nöjd. Jag har lite svårt att uttala mig om den går tyst eller inte, eftersom jag inte haft någon annan båt än denna, men vad jag hört är att Jeanneau upplevs som välbyggda och väl planerade. Det är ju en av de större tillverkarna i Europa och det borgar ju för god kvalitet. Personligen gillar jag formgivningen och utrymmeslösningarna. Mvh Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser