Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
bergettoken

Vilken segelbåt?

Rekommendera Poster

Har lurat ett tag på att bli lakanspojke.

Men har bara haft med motorbåtar att göra, har aldrig seglat eller ens åkt med på en segelbåt.

Min fråga till er som är hemma i ämnet blir då, vad rekomenderar ni för båt?

Hade tänkt mig en båt med ruff, pentry och helst någon form av toa ombord och en prislapp runt 50 tusen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var i den sitsen med för ett par månader sen. För min del blev det Maxi77 med inombordare. Tittade även på Albin Vega och TUR80, som ligger i den prisklassen. Valet föll på Maxin eftersom den dels ser modernare ut och dels hade en vettig maskin. Vegorna och TUR-båtarna hade samtliga antingen bensinare eller misskötta dieselmotorer. Vegan är ngt rymligare än Maxin, men har (sägs det hehe) sämre seglingsegenskaper. TUR80 har en fin lösning med dinett men det blev tycker jag lite plottrigt i en båt på endast 8 meter, som dessutom är relativt smal. Maxin är iaf oerhört stabil och lättseglad och jag ångrar inte mitt beslut är iallafall. Jag ska dessutom bo i min i vinter, vilket blir ett litet äventyr hehe. En annan fördel med Vega resp TUR80 är toautrymmet. I min Maxi är det Portapotti i förpiken som gäller. Mindre bekvämt alltså. En annan båt jag tittade på i den prisklassen var Comfort26, men dom var så oerhört spartanskt inredda, same ruskigt dålig höjd i ruffen. Seglar nog bättre men man ska ju göra annat än segla också.

Kan bara säga som så: Köp segelbåt... Själv trodde jag aldrig i min vildaste fantasi att jag skulle åka pinnbåt en dag, men nu undrar jag varför det dröjde så. Känslan när det lutar ner och drar iväg -dessutom helt tyst- är obeskrivbar

EDIT: Stavningen i vanlig ordning ;)

Senast ändrad av KillerBoo | 22 maj 2009 | 12:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du inte måste ha husvagnskomfort på boendet finns det ju mycket trevligt att välja på. Själv prioriterar jag seglingsegenskaper. En trög segelbåt är ett fantastiskt frustrerande sätt att tillbringa sin fritid på. Lättare att lära sig segla riktigt i en piggare båt också.

Kontakta en båtklubb i närheten, brukar vara välkommet med en extra gast ombord vid klubbkappseglingar. påsåvis har du möjlighet att både lära dig segla och känna på vilken båttyp som skulle kunna passa dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

satt i samma sits i våras. För min del blev det en tur80. Är än så länge mycket nöjd och gillar lösningen med fast dinette. OK den är inte en racer men det är ju inga problem att tuffa runt och bo i den ett par veckor med familjen.

Min var extremt välskött nästan pedantskött vilket ju var myckt bra. Var och kollade på ett par stycken både maxi, vega och tur som i stort sett var ras i både motor och inredning. Inte kul. Så mitt råd är att kolla blocket opch åka runt och titta på lite olika båtar tex maxi 77, tur80, tur 87(?), vega och viggen. Då lär du till sist hitta en välskött som passar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ju fler seglare vi är, desto roligareSkrattande. Jag vill gärna slå ett slag för h-båten, som är en underbar båt att lära sig segla med. Tyvärr har den begränsad bekvämlighet, men den är fantastisk och lätthanterlig. Och den vackraste segelbåt som finns.

Vill också passa på att slå ett slag för att ni som konverterar från motorbåt också verkligen lär er att segla. Det är inte bara att hissa lakanen och styra på. Dom farligaste situationerna som jag råkat ut för på sjön har inte alls haft med motorbåtar att göra, utan med andra seglare som inte verkat ha en susning om sjö-/väjningsreglerna. Flera är dom gånger då jag i sista stund fått styra undan från en segelbåt med väjningsplikt där rorsman oberört vinkar och ser glad ut. Till synes ovetandes om den fara han just utsatt både mig och sig själv för.

Senast ändrad av knyttet | 11 juni 2009 | 10:25

post-23408-1394235967,8232_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tur80 och Albin Vega tycker jag är utomordentliga segelbåtar. Med tanke på att du inte har någon erfarenhet av segelbåt så kanske de två är ett bra alternativ till att börja med. Jag har själv en Vega och är mycket nöjd med den. Det finns en del på blocket du kan kika på. Det du ska tänka på om du väljer en Vega är, om mastfoten är förstärkt och naturligtvis motorns skick. Vi kom över en jättefin Vega och är väldigt nöjda efter fyra år på havet. Vi gav 80 000 för våran men som sagt så var den ett jättefint exemplar. Bra ståhöjd. Jag är 1,76. Bra styvutrymmen, riktigt pentry och riktig toa med en dörr som du kan stänga till mellan ruff och förpik. Finns det ett akterroder så är det bara ett plus. Vegan är lite svårmanövrerad innan man har lärt sig tekniken. Lycka till i ditt val av båt.

MVH

Tony Svensson

Vega2425

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Albin Vega är nog en båt som skulle passa dig.
Lagom storlek och den prisklass som du vill.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill bara hålla med om Maxi 77:an. Vi köpte en förra året, hade väldigt roligt i en säker båt och sålde den i år för samma peng som vi köpte för.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp. En Maxi 77a ger dig mest för pengarna. Säker för hemmavatten, rymlig som få, socail o trevlig sittbrunn. Vinden är fri!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan rj 85 vara ett bra alternativ? dom är fina att se på och ligger på en vettig prisnivå.

Någon som har erfarenhet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En båt helt befriad från rigg och segel måste ju vara det mest lättseglade? Bara att driva med vinden och ha det bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kanske menade lättseglad i en vidare mening. Själv tycker jag inte vegan kan räknas som lättseglad för nybörjare men det beror förståss på var ribban läggs. Ofta tycker jag att sånt som verkligen hjälper till att få båten att bete sig bekvämt och därtill fort skrämmer många.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det var lite dit jag ville komma med mitt första inlägg i tråden. Tråkigt att folk envisas med att köra Volvo 740 GL -87 när man har chansen att köra Porsche eller Ferrari?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visserligen är Maxin havets 240 (eller kanske 245) men man får mycket båt för pengarna, felen är kända och det finns många likasinnade Maxiägare att få tips och råd från. Vi hade Maxi förra året och jag kan varmt rekomendera den för någon som vill börja med segling. Riggen känns enkel och båten är så robust så att man kan göra en hel del fel utan att det har någon större betydelse.

Lycka till och glad midsommar oavsett vilken båt det blir.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...