Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
SunKing

Motor dör vid gaspådrag

Rekommendera Poster

Hej. Har en liten DC utrustad med VP Aq115 och ett 100 drev och var ute en sväng igår. Hade initialt lite problem med att motorn dog då jag varvade upp den på neutralläge. Fick rådet att hälla i ett par flaskor K-sprit då en av mekarna i hamnen trodde det berodde på vatten i bränsletanken. Motorn gick därefter bra ett tag och vi gav oss iväg. Väl ute på öppet vatten skulle vi testa att maxa båten och gav fullt gaspådrag. Då dog motorn. Inga problem att starta om på nytt, men samma sak fortsatte att hända vid gaspådrag. Vi vände om och på hemvägen var vi efter ett tag tvungna att puttra fram i knappa 5 knop för attlyckas hålla liv i motorn. Någon som har några tips om vad det kan bero på. (Är själv nybrörjare som väntar på tillfälle att få gå Båtägarskolans motorkurs...)

Tack på förhand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem med min ifjol dock med utombordare. Då satt problemet i skitigt bränslefilter i kombination med gammal bensin. Min gick även den att varva i neutralen men dog under belastning. Kan även vara problem med avluftningen till tanken som gör att det blir vakuum.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska kolla bränslefiltret och se hur det ser ut. Kan gammal bensin få den här effekten? Fanns ganska mycket av fjolårets soppa kvar i tanken. Dock har jag ju fyllt på med både ny bensin och k-sprit...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tilläggas ska kanske att motorn tvärdör. Det vill säga den segar inte ner och lägger av långsamt utan det är snarare som att slå av den med en strömbrytare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så var min med i somras då bränslefiltret satt igen. Motorn gick bra att köra i låg fart men tvärdog vid gaspådrag. Eftersom den gick bra med k-sprit så kanske du har fått vatten i tanken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Aq 115B/100, min förgasare hostade till och dog direkt vid gaspådrag. Jag provad K-sprit, isärplockning av förgasare, rengjorde filter, men det hjälpte ej. Felet var att den tände för tidigt, på 0 grader istället för 9 som är rekommenderat(statisk,tomgång), kan variera lite beroende på fördelare. Min granne som är bilmek vred in fördelaren utan stroboskop(det hörs när den går bäst), är på 12-13 grader nu, hellre någon grad för högt sa han. Blir det för högt så spikar den 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...