SunKing 0 Postad 22 Maj , 2009 Hej. Har en liten DC utrustad med VP Aq115 och ett 100 drev och var ute en sväng igår. Hade initialt lite problem med att motorn dog då jag varvade upp den på neutralläge. Fick rådet att hälla i ett par flaskor K-sprit då en av mekarna i hamnen trodde det berodde på vatten i bränsletanken. Motorn gick därefter bra ett tag och vi gav oss iväg. Väl ute på öppet vatten skulle vi testa att maxa båten och gav fullt gaspådrag. Då dog motorn. Inga problem att starta om på nytt, men samma sak fortsatte att hända vid gaspådrag. Vi vände om och på hemvägen var vi efter ett tag tvungna att puttra fram i knappa 5 knop för attlyckas hålla liv i motorn. Någon som har några tips om vad det kan bero på. (Är själv nybrörjare som väntar på tillfälle att få gå Båtägarskolans motorkurs...) Tack på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
beamer13 0 Postad 22 Maj , 2009 Hade samma problem med min ifjol dock med utombordare. Då satt problemet i skitigt bränslefilter i kombination med gammal bensin. Min gick även den att varva i neutralen men dog under belastning. Kan även vara problem med avluftningen till tanken som gör att det blir vakuum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SunKing 0 Postad 22 Maj , 2009 Ska kolla bränslefiltret och se hur det ser ut. Kan gammal bensin få den här effekten? Fanns ganska mycket av fjolårets soppa kvar i tanken. Dock har jag ju fyllt på med både ny bensin och k-sprit... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SunKing 0 Postad 23 Maj , 2009 Tilläggas ska kanske att motorn tvärdör. Det vill säga den segar inte ner och lägger av långsamt utan det är snarare som att slå av den med en strömbrytare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
beamer13 0 Postad 23 Maj , 2009 Så var min med i somras då bränslefiltret satt igen. Motorn gick bra att köra i låg fart men tvärdog vid gaspådrag. Eftersom den gick bra med k-sprit så kanske du har fått vatten i tanken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lappen67 0 Postad 24 Juni , 2009 Jag har en Aq 115B/100, min förgasare hostade till och dog direkt vid gaspådrag. Jag provad K-sprit, isärplockning av förgasare, rengjorde filter, men det hjälpte ej. Felet var att den tände för tidigt, på 0 grader istället för 9 som är rekommenderat(statisk,tomgång), kan variera lite beroende på fördelare. Min granne som är bilmek vred in fördelaren utan stroboskop(det hörs när den går bäst), är på 12-13 grader nu, hellre någon grad för högt sa han. Blir det för högt så spikar den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser