Guran69 0 Postad 22 Maj , 2009 Hej! Har precis monterat en 40 hk Johnson -92 på min ht-båt. När jag provkörde motorn med mussla gick den fint, men stack iväg i varvtal på tomgång. Nu när den sitter på båten kvarstår naturligtvis samma problem. Justerade via tomgångsskruven och gick klart bättre, men fortfarande kvarstår att den rätt vad det är går upp i varv. Detta gör även att det är svårt att smyga fram i låg fart. Känns som att den gör ca 5 knop så fort man fått i växeln. Gör tilläggning lite onödigt spännande tycker jag.... Någon antydde att den tjuvar luft. Tror mig förstå att den alltså läcker in luft till förgasarna någonstans ifrån, utan att dra all luft via rätt intag. I övrigt så går motorn bra och låter fint. Lite ojämt på tomgången kanske, även när den ligger lågt i varv. Så till min fråga: Idéer om vad det kan vara för fel? Om den tjuvar luft, är det en omständig procedur för att åtgärda det? Kan det vara problem med bränslepump eller liknande? Tacksam för alla råd och tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
blacky477 1 Postad 22 Maj , 2009 hej ,,, ett sätt att testa om den tjyvar luft är att spruta startgas runt förgasaren men inte i ,, den varvar direkt om det läcker nånstans ,och då ser du var det är Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 22 Maj , 2009 http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0045015&path=BRP~A0000003~M0002683~M0002798~M0002799~C0045015&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr= Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Guran69 0 Postad 22 Maj , 2009 Ok, det låter som en bra början! Men kan jag se då med blotta ögat var den tjyvdrar luften?? Och så följdfrågan, om jag gör som du beskrivit och den inte rusar, kan jag då utesluta att det var tjyvluften som var problemet? Tack för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 22 Maj , 2009 kolla så inte rullen nr 26 ligger mot gaskammen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Guran69 0 Postad 22 Maj , 2009 Tackar för tipsen så långt, börjar där! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
blacky477 1 Postad 23 Maj , 2009 hej ,, ja det kan du göra då ,, alltså utesluta det ,, gasen e ju eter som är lättantändligare än bensin så du kommer att märka skillnaden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Guran69 0 Postad 26 Maj , 2009 Nu har vi testat med startgas och inga problem! Den är tät och inget händer när man sprayar startgas runt förgasaren och runt luftfiltret. Däremot sackar den ganska direkt om man kör fingrarna i luftintaget och ökar direkt när man tar bort handen, så det känns tätt. Skruvade lite på förgasarna för att ställa in, men det var svårt att få det bra. Ska få hjälp och sen hoppas jag att den börjar gå som den ska. Hann i alla fall med en liten tur på havet - Men nu till ett långt värre problem... Enl båttillverkaren ska det vara kort rigg till vår båt och motorn som sitter på är kort rigg. Dock börjar den sörpla luft vid gaspådrag. Den går jättefint så länge man puttrar fram i 5-8 knop, men så fort man gasar så tappar den fästet i vattnet... Vet inte vad vi ska ta oss till. Den sitter ju där den sitter och riggen blir inte längre än den är. Kan man få bättre resultat med annan propeller? ändra vinkeln på motorn? Desperat, så alla vettiga svar tas tacksamt emot..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser